Akbarzadeh M, Zangiabadi M, Moattari M, Tabatabaei H. Comparing The Effect Of Teaching Breast Self-Examination By Peers And Health Care Personnel On Students Knowledge And Attitude. Iranian Journal of Medical Education 2009; 8 (2) :195-203
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-849-fa.html
اکبرزاده مرضیه، زنگیآبادی مهدیه، معطری مرضیه، طباطبایی حمیدرضا. مقایسه تأثیر آموزش خودآزمایی پستان توسط همسالان و پرسنل بهداشتی بر آگاهی و نگرش دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (2) :195-203
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-849-fa.html
، akbarzadehmarzieh@yahoo.com
چکیده: (16843 مشاهده)
مقدمه: آموزش خودآزمایی پستان توسط همسالان، موقعیت مناسبی را برای شکل گرفتن رفتارهای بهداشتی برای ورود به دوره بزرگسالی فراهم میآورد. هدف از این مطالعه، مقایسه تأثیر آموزش خودآزمایی پستان توسط همسالان و پرسنل بهداشتی بر آگاهی و نگرش دانشجویان بود. روشها: در این پژوهش نیمه تجربی، 112 دانشجو از دو دانشکده دندانپزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بطور تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه قرار گرفتند. از آنان پیشآزمون و دو پسآزمون گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون سنجش آگاهی در مورد سرطان پستان و خودآزمایی، و نگرش نسبت به خودآزمایی پستان بود. از هر کلاس 4 تا 5 نفر به عنوان آموزشدهنده همسال انتخاب و آموزش دیدند. دانشجویان گروه اول توسط همسالان و گروه دوم توسط پرسنل بهداشتی بطور مجزا با جزوه آموزش دیدند. در پایان جلسات آموزشی پسآزمون اول و 6 هفته بعد پسآزمون دوم به عمل آمد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون آماری t زوج و مستقل، آنالیز واریانس با اندازهگیریهای مکرر و آزمون تجزیه عامل انجام شد. نتایج: اختلاف معنیدار آماری بین میانگین نمره آگاهی و نگرش دو گروه بلافاصله بعد از آموزش وجود داشت، بطوری که میانگین نمره آگاهی افراد گروه آموزش توسط همسال بالاتر از میانگین نمره آگاهی افراد گروه آموزش توسط پرسنل بهداشتی بود، ولی تفاوت آماری معنیداری بین نگرش دو گروه 6 هفته بعد از آموزش وجود نداشت. نمره آگاهی و نگرش قبل، بلافاصله و 6 هفته بعد از آموزش در دو گروه تفاوت معنیداری داشت. نتیجهگیری: اثربخشی آموزش خودآزمایی پستان به دانشجویان توسط همسالان بیشتر از پرسنل بهداشتی است. پیشنهاد میگردد این شیوه آموزشی، بخصوص در آموزش بهداشت خودآزمایی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/1/16 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/12/25 | انتشار الکترونیک: 1387/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول