Momeni Danaei S, Zarshenas L, Oshagh M, Omid Khoda S M. Which Method Of Teaching Would Be Better Cooperative Or Lecture?. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (1) :24-31
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-842-fa.html
، zarshenasster@gmail.com
چکیده: (19485 مشاهده)
مقدمه: در فرآیند آموزش و پرورش، آموزشهای ارائه شده به روش سخنرانی به سرعت فراموش میشود.از این رو، همگام با پیچیدهتر شدن رشته دندانپزشکی و معرفی تکنیکهای جدید لزوم استفاده از روشهای نوین آموزشی جهت یادگیری مادامالعمر ضروری میشود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر دو روش تدریس سخنرانی و مشارکتی بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی شیراز انجام گرفت. روشها: در مطالعه حاضر که به روش نیمه تجربی انجام شد، کلیه دانشجویان ترم نهم (60 نفر) که واحد ارتودنسی نظری 1 را گرفته بودند به روش سرشماری انتخاب، و در ارائه مبحث سبب شناسی ناهنجاریهای فکی – دندانی به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا یک پیشآزمون (Pre-test) جهت ارزیابی اطلاعات و رضایت دانشجویان در مورد مبحث اتیولوژی به روش سخنرانی به عمل آمد. سپس دانشجویان در هر دو گروه آزمایش و کنترل آموزش دیدند. دانشجویان در گروه کنترل به روش آموزش بر پایه سخنرانی و در گروه آزمایش گروههای کوچک 5 نفره تقسیم شده و آموزش به روش مشارکتی انجام شد. سپس در گروه آزمایش و کنترل یک پسآزمون (Post-test) جهت ارزیابی یادگیری و رضایت دانشجویان به عمل آمد. در نهایت نتایج با استفاده از آمار تحلیلی Wilcoxon و Mann-Whitney U و SPSS تحلیل شد. نتایج: یافتههای پژوهش اختلاف معناداری را بین میانگین نمرات رضایت دانشجویان قبل و بعد از اجرای روش مشارکتی نشان داد. همچنین بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در گروه تدریس مشارکتی نسبت به گروه سخنرانی اختلاف معنادار آماری وجود داشت (001/0p<). اما بین پسآزمون میزان یادگیری گروه مشارکتی با پسآزمون گروه سخنرانی تفاوت معناداری دیده نشد. (14/0p=) نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد استفاده از روش مشارکتی در تدریس دانشجویان دندانپزشکی میتواند مفید واقع شود و میزان رضایت دانشجو را افزایش دهد. با افزایش انگیزه درونی دانشجویان میتوان فرصتی برای افزایش کیفیت آموزش به دست آورد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1387/12/27 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1390/1/26 | انتشار الکترونیک: 1390/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول