مقدمه: پایاننامهها به عنوان یکی از منابع مهم اطلاعاتی به شمار میآیند. هدف از این مطالعه ارزیابی خصوصیات و ساختار پایاننامههای دانشجویان از نظر روش تحقیق بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی، کلیه پایاننامههای دانشآموختگان رشته دندانپزشکی از سال 1377 تا 1383 به تعداد 176 جلد از نظر ساختار پژوهش، نوع مطالعه و نتایج مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: سی و هفت و نیم درصد پایاننامهها توصیفی، 6/17 درصد تجربی، 5/16 درصد توصیفی- تحلیلی، 8/6 درصد تحلیلی و 8 درصد کارآزمایی بالینی بودند. ده و دو دهم درصد پایاننامهها از نظر نگارش و روش تحقیق نمره کیفیت عالی، 8/64 درصد نمره کیفیت خوب، 2/24 درصد نمره کیفیت متوسط و 6/0 درصد نمره ضعیف داشتند.
نتیجهگیری: باید نظارت بیشتر روی کیفیت پایاننامه توسط اساتید راهنما و هدایت دانشجویان به سمت موضوعات تحلیلی و تجربی صورت گیرد. همچنین لزوم آموزش بیشتر روش تحقیق و آمار به دانشجویان و تدوین الگویی جامع برای نگارش پایاننامهها چشمگیر است.
Fallahzadeh H, Mohebb S, Ezzedini F. Evaluating the Characteristics and Structure of Dentistry Graduated Students' Theses in Shahid Sadughi University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2008; 8 (1) :154-157 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-787-fa.html
فلاحزاده حسین، محب سهراب، عزالدینی فاطمه. ارزیابی ویژگیها و ساختار پایاننامههای دانشآموختگان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (1) :157-154