Rafiei S, Abdollahzadeh S, Ghajarzadeh M, Habibollahi P, Fayazbakhsh A. The Effect Of Introducing Evidence Based Medicine On Critical Appraisal Skills Of Medical Students. Iranian Journal of Medical Education 2008; 8 (1) :149-153
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-786-fa.html
رفیعی سیما، عبدالهزاده سینا، قجرزاده مهسا، حبیباللهی پیمان، فیاضبخش احمد. تأثیر دوره آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد بر توانایی نقد مقالات توسط دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (1) :149-153
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-786-fa.html
، s_abdollahzade@razi.tums.ac.ir
چکیده: (17319 مشاهده)
مقدمه: پزشکی مبتنی بر شواهد، مجموعهای از روشها و منابع برای یافتن و بکارگیری بهترین شواهد موجود از مطالعات، برای مراقبت از هر یک از بیماران است. هدف از این مطالعه، بررسی اثر دورههای آموزشی پزشکی مبتنی بر شواهد بر توانایی نقد مقالات کارآزمایی بالینی تصادفی شده در دانشجویان پزشکی بود. روشها: این مطالعه بر روی دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمستان 86 انجام شد. شرکتکنندگان که به روش نمونهگیری سهولت قابلیت دسترسی انتخاب شده بودند، ضمن شرکت در کارگاه طب مبتنی بر شواهد، که در مرکز پژوهشهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، پرسشنامه استاندارد قبل و بعد از شرکت در کارگاه را دریافت کردند. برای مقایسه پاسخگویی شرکتکنندگان به سؤالات و تفاوت آنها قبل و بعد از شرکت در کارگاه، از آماره paired t-test استفاده شد. نتایج: پاسخ به سؤالات کاربرد پزشکی مبتنی بر شواهد در ارزیابی نقادانه مقالات بعد از شرکت در کارگاه، افزایش معنیداری یافته بود. نتیجهگیری: یک دوره کوتاهمدت کارگاه آموزشی پزشکی مبتنی بر شواهد، میتواند به شکل مؤثری توانایی ارزیابی منتقدانه دانشجویان را افزایش دهد.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1387/9/12 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/6/25 | انتشار الکترونیک: 1387/6/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول