Rejali M, Mostajeran M. The Effect Of Educating Ways Of Contagion And Prevention Of AIDS On Knowledge And Attitude Of Clinical Students Of Isfahan University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2008; 8 (1) :142-148
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-785-fa.html
رجالی مهری، مستاجران مهناز. تأثیر آموزش راههای انتقال و پیشگیری از بیماری ایدز بر سطح آگاهی و نگرش دانشجویان دوره بالینی دانشکده پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (1) :142-148
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-785-fa.html
، rejali@hlth.mui.ac.ir
چکیده: (13886 مشاهده)
مقدمه: در حال حاضر، بهترین روش جلوگیری از اشاعه بیماری در بین پرسنل پزشکی آگاهی کارکنان درمانی و درک آنها از عوامل خطرزای بیماری است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی در زمینه بیماری ایدز صورت گرفت. روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 133 نفر از دانشجویان دوره بالینی رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از پرسشنامه انجام گردید. پرسشنامه از سه بخش (مشخصات عمومی، آگاهی و نگرش) تشکیل شده بود. پس از انجام پیشآزمون، برنامه آموزشی طی یک ترم به اجرا در آمد و سپس پسآزمون انجام شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقایسه امتیازات افراد قبل و بعد از آموزش با آزمونهای t-student و t زوج انجام شد. نتایج: چهل و شش و شش دهم درصد از افراد مورد مطالعه زن و 4/53 درصد مرد بودند. نمره آگاهی دانشجویان از عوامل خطر بیماری قبل و بعد از مداخله به ترتیب 07/206/15 و 44/112/17 بود. میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان نیز از 7/1077/92 به 33/1078/97 پس از آموزش افزایش یافت. نتیجهگیری: تأثیر آموزش در افزایش آگاهی و نگرش دانشجویان نسبت به بیماری ایدز است. با توجه به افزایش میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دوره بالینی به دنبال آموزش پیشنهاد میشود آموزشهای مداوم و جدید در برنامهریزیهای درسی این گروه از دانشجویان گنجانیده شود.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1387/9/12 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/6/25 | انتشار الکترونیک: 1387/6/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول