Hoveida R, Molavi H. Academic Quality Improvement Process From The Viewpoints Of Faculty Members Of Universities In Isfahan Province: A Comparison Based On Academic Quality Improvement Program (AQIP). Iranian Journal of Medical Education 2008; 8 (1) :132-141
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-784-fa.html
هویدا رضا، مولوی حسین. فرایند بهبود کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان اصفهان: مقایسهای بر اساس مقیاس AQIP. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (1) :132-141
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-784-fa.html
، r.hoveida@edu.ui.ac.ir
چکیده: (15321 مشاهده)
مقدمه: بهبود کیفیت در آموزش عالی از رویکردهایی است که در دهه اخیر در بسیاری از نظامهای آموزش عالی و دانشگاههای جهان مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، تعیین و مقایسه وضعیت بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی استان اصفهان بود. روشها: در این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی، از دو ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده گردید. پرسشنامه بر اساس مقیاس AQIP توسط پژوهشگر تهیه شده و دارای 26 سؤال و مصاحبه از نوع نیمه سازمان یافته بود. حجم نمونه (260=n) از جامعه آماری پژوهش، یعنی، کلیه اعضای هیأت علمی شش دانشگاه استان اصفهان انتخاب شد. در نمونهگیری از شیوه طبقهای متناسب با حجم استفاده گردید. دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای t و تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. دادههای به دست آمده از مصاحبهها نیز مقولهبندی شد. نتایج: میانگین نمرات شش زیرمقیاس بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاههای گروه نمونه کمتر از میانگین فرضی 3 در طیف پنج درجهای لیکرت بود. میانگین کلی بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی برابر با 97/2 و در غیر علوم پزشکی برابر با 82/2 که تفاوت معنیداری با یکدیگر دارند. بین میانگینهای نمرات بهبود کیفیت آموزشی در گروههای مربی، استادیار و دانشیار به بالا، تفاوت معنیداری وجود نداشت. مصاحبهشوندگان به چهار مانع عمده در بهبود کیفیت آموزشی دانشگاهها تأکید نمودند. نتیجهگیری: مدیریت آموزش در دانشگاهها، برای رویارویی با چالشها و مسائل خود ضروری میباشد. لازم است استراتژیها و برنامههای آموزشی متناسب با نیازها و انتظارات جامعه و دانشجویان باشد و به جای تأکید بیش از اندازه به جنبههای کمّی، به شاخصهای بهبود کیفیت آموزشی تأکید شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/9/12 | پذیرش: 1387/6/25 | انتشار: 1387/6/25 | انتشار الکترونیک: 1387/6/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول