دوره 8، شماره 1 - ( 6-1387 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 62-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shayegh S, Bazrafkan L. Factors Making Students To Drop Their Courses At The End Of Semester In Shiraz University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2008; 8 (1) :51-62
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-776-fa.html
شایق صدیقه، بذرافکن لیلا. علل حذف نهایی دروس دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (1) :51-62

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-776-fa.html


، edc11@sums.ac.ir
چکیده:   (18422 مشاهده)
مقدمه: حذف نهایی دروس توسط دانشجویان موجب تداخل ساعت برنامه درسی و تداخل ساعت امتحانات در ترم‌های آینده، کاهش کارآیی، اتلاف وقت، عقب افتادن دانشجو از همکلاسان خود و در نهایت، طولانی شدن مدت تحصیل می‌گردد. این پژوهش با هدف بررسی علل حذف نهایی دروس دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گردید. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، پرسشنامه‌ای در چهار حیطه مربوط به دانشجویان، دروس، آموزش اساتید و استفاده از امکانات تنظیم گردید و بین دانشجویانی که در تاریخ‌های حذف نهایی برای حذف دروس مراجعه کرده بودند توزیع و توسط آنان تکمیل شد. داده‌ها با آمار توصیفی و مجذور کای در نرم‌افزار SPSS تجزیه تحلیل شد. نتایج: علل حذف دروس به ترتیب عبارت بودند از: 3/44 درصد غیبت بیش از حد مجاز در درس، 7/20 درصد مشکل بودن درس، 4/20 درصد پایین بودن نمره امتحان میان ترم، 4/18 درصد تداخل با امتحانات دیگر، 17 درصد تداخل با دروس دیگر، 1/10 درصد نامناسب بودن روش تدریس، 4/7 درصد مشکلات شخصی، 3/6 درصد عدم مطالعه درس در طول ترم. نتیجه‌گیری: باید آگاهی دانشجویان را نسبت به قوانین، آیین‌نامه‌ها و عواقب حذف نهایی با ارائه اطلاعات به موقع افزایش داد. آشنا نمودن دانشجویان با قوانین و مقررات آموزشی و توجیه آنان در خصوص پیامدهای حذف نهایی از الزامات دوره‌های آموزشی می‌باشد.
متن کامل [PDF 258 kb]   (4081 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/9/12 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/6/25 | انتشار الکترونیک: 1387/6/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education