مقدمه: حذف نهایی دروس توسط دانشجویان موجب تداخل ساعت برنامه درسی و تداخل ساعت امتحانات در ترمهای آینده، کاهش کارآیی، اتلاف وقت، عقب افتادن دانشجو از همکلاسان خود و در نهایت، طولانی شدن مدت تحصیل میگردد. این پژوهش با هدف بررسی علل حذف نهایی دروس دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گردید.
روشها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، پرسشنامهای در چهار حیطه مربوط به دانشجویان، دروس، آموزش اساتید و استفاده از امکانات تنظیم گردید و بین دانشجویانی که در تاریخهای حذف نهایی برای حذف دروس مراجعه کرده بودند توزیع و توسط آنان تکمیل شد. دادهها با آمار توصیفی و مجذور کای در نرمافزار SPSS تجزیه تحلیل شد.
نتایج: علل حذف دروس به ترتیب عبارت بودند از: 3/44 درصد غیبت بیش از حد مجاز در درس، 7/20 درصد مشکل بودن درس، 4/20 درصد پایین بودن نمره امتحان میان ترم، 4/18 درصد تداخل با امتحانات دیگر، 17 درصد تداخل با دروس دیگر، 1/10 درصد نامناسب بودن روش تدریس، 4/7 درصد مشکلات شخصی، 3/6 درصد عدم مطالعه درس در طول ترم.
نتیجهگیری: باید آگاهی دانشجویان را نسبت به قوانین، آییننامهها و عواقب حذف نهایی با ارائه اطلاعات به موقع افزایش داد. آشنا نمودن دانشجویان با قوانین و مقررات آموزشی و توجیه آنان در خصوص پیامدهای حذف نهایی از الزامات دورههای آموزشی میباشد.
Shayegh S, Bazrafkan L. Factors Making Students to Drop their Courses at the End of Semester in Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2008; 8 (1) :51-62 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-776-fa.html
شایق صدیقه، بذرافکن لیلا. علل حذف نهایی دروس دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (1) :62-51