Adhami A, Nouhi E, Mohammadalizadeh S, Jalili Z, Fattahi Z. Faculty Members' Attitude Toward Academic Advising And Counseling And Their Viewpoints About Counseling Duties. Iranian Journal of Medical Education 2008; 8 (1) :7-14
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-771-fa.html
ادهمی اشرف، نوحی عصمت، محمدعلی زاده سکینه، جلیلی زهرا، فتاحی زهرا. نگرش اساتید نسبت به مشاوره و راهنمایی تحصیلی و نظر آنها در مورد وظایف مشاوره. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (1) :7-14
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-771-fa.html
، adhami2006@yahoo.com
چکیده: (20885 مشاهده)
مقدمه: راهنمایی و مشاوره دانشجویان، جزئی از وظایف اعضای هیأت علمی دانشگاهها، به منظور فائق آمدن بر مشکلات قابل پیشگیری و افت تحصیلی ناشی از آن محسوب میگردد. هدف از این مطالعه، تعیین نگرش اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به مشاوره و راهنمایی دانشجویان و نظرات آنان نسبت به وظایف اساتید مشاور بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 164 عضو هیأت علمی از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. برای سؤالات نگرش این پرسشنامه، روائی 8/0 و پایایی 67/0 و سؤالات وظایف مشاوره پایایی 8/0 محاسبه گردید. دادهها پس از جمعآوری، با استفاده از نرمافزار SPSS و با بهره گرفتن از آزمونهای آماری t و ANOVA یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: هفتاد و هفت و شش دهم درصد از اساتید، سابقه مشاوره و راهنمایی دانشجویی داشتند و 6/82 درصد از آنان با وظایف مشاوره آگاه بودند، 7/86 درصد کاملاً موافق و یا موافق با وظایف استاد راهنما بودند. در مجموع، 3/74 درصد از اساتید، نمره کل نگرش را کسب کردند. در مقایسه میانگین نمرات نگرش با متغیر مرتبه علمی و آگاهی از وظایف استاد مشاور، تفاوت معنیداری مشاهده گردید. نتیجهگیری: با توجه به نگرش نسبتاً مثبت اساتید نسبت به مشاوره و راهنمایی و موافق بودن آنها با وظایف مصوبه وزارتخانه، شکی نیست که داشتن آگاهی و مهارت کافی و مناسب در انجام وظایف مشاوره و راهنمایی به منظور کمک و یاری به دانشجویان ضروری است. بنابراین، اطلاعرسانی و آموزش اساتید در خصوص مشاوره و راهنمایی پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/9/11 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/6/25 | انتشار الکترونیک: 1387/6/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول