Ghodsbin F, Shafakhah M. Facilitating and Preventing Factors in Learning Clinical Skills from the Viewpoints of the Third Year Students of Fatemeh School of Nursing and Midwifery. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :343-352
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-720-fa.html
قدس بین فریبا، شفاخواه مهناز. عوامل تسهیلکننده و بازدارنده یادگیری مهارتهای بالینی از دید دانشجویان پرستاری سال سوم دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :343-352
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-720-fa.html
، ghodsbin@sums.ac.ir
چکیده: (22510 مشاهده)
مقدمه: در تحقیقات مختلف به بررسی مشکلات و موانع مربوط به یادگیری مهارتهای بالینی پرداخته شده ولی به عوامل تسهیلکننده مؤثر بر آن توجه نشده است. این مطالعه با هدف تعیین عوامل تسهیلکننده و بازدارنده یادگیری مهارتهای بالینی از دید دانشجویان پرستاری سال سوم دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شهر شیراز انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 54 نفر دانشجوی ترم ششم پرستاری به صورت نمونهگیری آسان و در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه پژوهشگرساخته حاوی سؤالاتی در حیطه مشخصات فردی نمونهها و67 سؤال در رابطه با عوامل تسهیلکننده و بازدارنده مؤثر بر یادگیری مهارتهای بالینی در حیطههای ارتباط دانشجو، پرسنل، مربی و بیمار، رضایت دانشجو از نحوه آموزش مهارتها توسط مربی و پرسنل، و نیز از نحوه ارائه دروس تئوری و عملی، و امکانات موجود بیمارستانی و دانشگاهی و ویژگیهای مربیان بود، بین نمونههای مورد پژوهش توزیع و سپس کلیه پرسشنامهها جمعآوری گردید. دادهها با نرمافزار SPSS و به صورت آمارهای توصیفی تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: بیشترین عوامل تسهیلکننده یادگیری مهارتهای بالینی مربوط به تجارب آموزشی و عملی مربیان در پیشرفت امور آموزشی (8/77 درصد)، فراهم بودن محیط توسط مربیان برای تجربه مهارتهای بالینی دانشجویان (8/77 درصد)، توجه به حقوق و نیاز بیمار (76 درصد)، احساس مسؤولیت مربیان در امر آموزش (76 درصد)، و بیشترین عوامل بازدارنده یادگیری مهارتهای بالینی، مربوط به وجود استرس در بخش (3/83 درصد)، عدم حمایت دانشجو توسط پرسنل (6/66 درصد) و تندخویی و عصبانیمزاج بودن پرسنل (8/64 درصد) بود.
نتیجهگیری: دانشجویان از موضوعات مطرح شده در حیطههای مختلف رضایت داشتند ولی از ارتباط بین پرسنل و دانشجو و نحوه ارائه دروس عملی و تئوری توسط مربی رضایت نداشتند و این عوامل را به عنوان بازدارنده آموزش مهارتهای بالینی مطرح نمودند. بازنگری و اقدامات مناسب توسط مسؤولین آموزشی برای یک محیط بالینی آموزشی مناسب پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1387/4/4 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول