Kermaniyan F, Mehdizadeh M, Iravani S, Markazi Moghadam N, Shayan S. Comparing Lecture And Problem-Based Learning Methods In Teaching Limb Anatomy To First Year Medical Students. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :379-388
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-719-fa.html
کرمانیان فاطمه، مهدی زاده مهدی، ایروانی شاهرخ، مرکزی مقدم نادر، شایان شهرام. مقایسه دو روش سخنرانی و یادگیری بر اساس حل مسأله در آموزش آناتومی اندام به دانشجویان پزشکی سال اول. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :379-388
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-719-fa.html
، Kermanian_s@yahoo.com
چکیده: (22452 مشاهده)
مقدمه: در اکثر دانشگاهها ی دنیا یادگیری بر اساس حل مسأله جایگزین تدریس سنتی شده است ولی هنوز چالشهای زیادی در جایگزینی این روش نوین یادگیری با روشهای رایج سنتی وجود دارد. در این مطالعه، دو روش سخنرانی و یادگیری بر اساس حل مسأله در آموزش آناتومی اندام به دانشجویان پزشکی سال اول مقایسه گردیده است. روشها: تعداد 40 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش ورودی 84 به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. همسانسازی گروهها از نظر معدل دیپلم، نمره خام کنکور و معدل ترمهای قبل انجام شد. سپس آناتومی اندام در طول دو ترم برای یک گروه به روش سنتی و برای گروه دیگر به صورت یادگیری بر اساس حل مسأله انجام شد. سرفصل دروس برای هر دو گروه یکسان بود. ارزیابی دانشجویان از طریق آزمون قبل در ابتدای ترم تحصیلی و آزمون بعد در پایان ترم و برگه نظرسنجی انجام شد. دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمونهای آماری t مستقل و زوج تحلیل شد. نتایج: در هر دو گروه نمرات آزمون بعد بطور معنیداری بیشتر از آزمون قبل و اختلاف میانگین پاسخهای صحیح به سؤالات استنتاجی در آزمون بعد گروه یادگیری بر اساس حل مسأله بطور معنیداری بیشتر از گروه سنتی بود. همچنین در گروه یادگیری بر اساس حل مسأله، دانشجویان از نحوه تدریس رضایت بیشتری داشتند. در هر سه حیطه ایجاد حس مشارکت، علاقمندی به مطالعه بیشتر و توانایی تدریس استاد نیز نمرات ارزشیابی دانشجویان گروه یادگیری بر اساس حل مسأله بطور معنیداری بیشتر از گروه سنتی بود. نتیجهگیری: در روش یادگیری بر اساس حال مسأله، دانشجویان بیشتر به سمت تفکر هدایت میشوند و از حفظ کردن مطالب پرهیز میکنند. همچنین این روش با ایجاد حس مشارکت گروهی موجب ایجاد انگیزش برای مطالعه بیشتر میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/4/4 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول