دوره 7، شماره 2 - ( 12-1386 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 377-371 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moattari M, Fallahzadeh M. Senior Medical Students' Self Evaluation Of Their Capability In General Competencies In Shiraz University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :371-377
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-718-fa.html
معطری مرضیه، فلاح زاده محمدحسین. خودارزشیابی دانشجویان سال آخر پزشکی از میزان توانایی آنها در صلاحیت‌های عمومی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :371-377

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-718-fa.html


، moattarm@sums.ac.ir
چکیده:   (20527 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی توانمندی‌های دانش‌آموختگان می‌تواند بازتاب مناسبی از عملکرد برنامه آموزش پزشکی را فراهم کند و منجر به بهبود آن شود. هدف از انجام این مطالعه، سنجش توانمندی‌های عمومی دانشجویان سال آخر پزشکی از دیدگاه خودشان بود. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- ارزشیابی، 71 نفر دانشجوی در حال دانش‌آموختگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خود را بر اساس یک فرم ارزشیابی 101 موردی، با مقیاس لیکرت، در 17 صلاحیت عمومی پزشکی مورد ارزشیابی قرار دادند. با محاسبه میانگین رتبه‌های داده شده به مجموع موارد مربوط به هر یک از قابلیت‌ها، نمره آنها در هر قابلیت تعیین گردید. نتایج: دانش‌آموختگان پزشکی این دانشگاه در تمامی صلاحیت‌ها از میانگین رتبه‌ای بیش از 5/3 برخوردار بودند. بالاترین میانگین رتبه‌ها به صلاحیت‌های معرفی بیمار (75/0=SD، 94/4=X)، پروسیجرهای پایه (47/0=SD، 83/4=X)، تفسیر آزمایشات (53/0=SD، 69/4=X) و تصمیم‌گیری تشخیصی (66/0=SD، 69/4=X)، و پایین‌ترین رتبه‌ها به پزشکی سالمندی (86/0=SD، 56/3=X)، تغذیه (84/0=SD، 56/3=X)، مدیریت مراقبت‌ها (80/0=SD، 73/3=X) و پروسیجرهای پیشرفته (75/0=SD، 02/4=X) اختصاص داشت. نتیجه‌گیری: تأکید برنامه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر بیمار نسبت به جامعه بیشتر است و بنابراین، تقویت قابلیت‌های پزشکی مورد نیاز جامعه، نظیر پزشکی سالمندی، تغذیه، مدیریت مراقبت‌ها و پروسیجرهای پیشرفته مستلزم توجه بیشتری در طول برنامه تحصیلی و برنامه‌های آموزش مداوم است. تقویت هر یک از قابلیت‌های فوق می‌تواند موجب بهبود کیفیت ارائه خدمات مراقبتی در جامعه شود
متن کامل [PDF 208 kb]   (3773 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/4/4 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education