Toughyani R, Ramezani M A, Izadi M, ُُShahidi S, Aghdak P, Motie Z et al . The Effect of Prenatal Care Group Education on Pregnant Mothers' Knowledge, Attitude and Practice. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :317-324
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-717-fa.html
طغیانی راهله، رمضانی محمدآرش، ایزدی مینو، شهیدی شهلا، عقدک پژمان، مطیع زهرا و همکاران.. تأثیر آموزش گروهی مراقبت دوران بارداری برآگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :317-324
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-717-fa.html
، rahelehtoghiani@yahoo.com
چکیده: (21837 مشاهده)
مقدمه: آموزش مؤثر در دوران بارداری میتواند نقش بسزایی در کاهش بیماریها و عوارض، و در نتیجه، ارتقای سلامت مادران داشته باشد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش گروهی (توسط مدل آموزشی استاندارد) بر روی آگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار بود. روشها: این مطالعه از نوع مداخله در عرصه بود که بر روی 60 زن باردار با سن بارداری بین 6 تا 8 هفته صورت گرفت. نمونهها به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه تحت آموزش، طبق پروتکل تهیه شده در واحد سلامت مادران مرکز بهداشت استان اصفهان قرار گرفت و گروه شاهد، آموزشهای معمول دوران بارداری را دریافت نمودند. در پروتکل آموزش گروهی مادران باردار، آموزش با توجه به نیازهای سه ماهههای مختلف بارداری برای 14 جلسه طراحی و طرح درسها آماده گردیده بود. ابزار پرسشگری پرسشنامه بود. نتایج: آگاهی در سه ماهه دوم و سوم بطور معنیداری در گروه مورد مداخله بیشتر از گروه شاهد بود و در سه ماهه اول نیز تمایل به معنیداری را نشان میداد. اما برنامه آموزشی بر روی نگرش مادران هیچ تأثیری نداشت و نگرش در گروه مداخله و گروه شاهد هیچ تفاوتی با هم نشان نداد. برخلاف آن، آموزش تأثیر بسیار خوبی بر عملکرد مادران داشت بطوری که حد اختلاف معنیداری بین گروه شاهد در هر یک از سه ماهه دیده شد. نتیجهگیری: با توجه به ویژگیهای خاص مدل آموزش، چنان که طرح به عنوان یک مداخله مستمر در کلیه مراکز بهداشتی- درمانی اجرا شود، میتواند در بهبود کیفی و کمی مراقبتهای بارداری اثرگذار باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/4/3 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول