Nemadi Vosughi M, Tazakkori Z. The Views Of Newly Graduated Nurses Toward Their Supporting Stَauts During Transition Stage In Tabriz University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :389-395
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-701-fa.html
نمادی وثوقی مریم، تذکری زهرا. دیدگاه پرستاران تازه دانشآموخته درباره وضعیت حمایتی آنها در طول دوره گذر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :389-395
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-701-fa.html
، m_namad@yahoo.com
چکیده: (15929 مشاهده)
مقدمه: شناسایی دیدگاه پرستاران تازه دانشآموخته درباره وضعیت حمایتی ایشان در طول دوره گذر (6ماه اول اشتغال) در راستای کاهش تنیدگی و افزایش ابقای آنان در مراکز درمانی، یک ضرورت به شمار میرود. این مطالعه به بررسی دیدگاه پرستاران تازه دانشآموخته درباره وضعیت حمایتی آنها در طول دوره گذر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز میپردازد. روشها: در مطالعهای توصیفی در سال 1384، تعداد 200 پرستار طرحیِ شاغل در مراکز آموزشی- درمانی و بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی تبریز که در زمان انجام پژوهش در پایان شش ماه اول از خدمت طرح خود قرار داشتند، به روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند. پرسشنامهای مشتمل بر دو بخش تنظیم گردید که بخش اول آن در رابطه با مشخصات دموگرافیک و بخش دیگر در زمینه وضعیت حمایت از پرستاران طرحی بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، میانگین و خطای معیار استفاده شد. نتایج: اکثریت پرستاران طرحی در طول دوره گذر، وضعیت حمایتی نامطلوبی داشتند. میانگین و خطای معیار نمره کل وضعیت حمایتی 77/0±7/19 بود و به ترتیب موارد برگزاری برنامههای آموزش توجیهی در شروع کار، فراهم شدن فرصت مشارکت در تصمیمگیریها از جانب مسؤولین، یاری همکاران در افزایش بار علمی و مهارتهای بالینی تازه دانشآموخته، رفتار و طرز برخورد مناسب مسؤولین، مورد اطمینان و پذیرش همکاران بودن و توجه همکاران به نظرات تازه دانشآموخته در محیط کار، به عنوان کمترین عوامل حمایتی اظهار شدند. نتیجهگیری: حمایت و آموزش ناکافی اکثر تازه دانشآموختگان در ماههای اول شروع به کار، بیانگر ضرورت چارهاندیشی مسؤولین و برنامهریزان پرستاری در جهت برگزاری برنامههای آشناسازی جامع و مؤثر برای پرستاران مبتدی، فراهم کردن فرصت مشارکت در تصمیمگیریها، یاری همکاران در افزایش بارعلمی و مهارتهای بالینی تازه دانشآموخته، همچنین رفتار و طرز برخورد مناسب مسؤولین به منظور تسهیل تطابق با فرایند گذر و تکامل مهارتهای بالینی ایشان است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/2/4 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول