دوره 7، شماره 2 - ( 12-1386 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 421-409 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi A R, Yarmohammadian M, Dadman M. Internal Efficiency Evaluation Indicators In Universities Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :409-421
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-700-fa.html
یوسفی علیرضا، یارمحمدیان محمدحسین، دادمان میترا. شاخص‌های سنجش کارآیی درونی در دانشگاه‌های علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :409-421

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-700-fa.html


، dadman@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (26377 مشاهده)
مقدمه: شاخص‌های کارآیی درونی در آموزش عالی قادر خواهند بود با سنجش تعامل درون دادها، فرایندها و بروندادها، کیفیت‌ها را در قالب کمّی‌ها نشان داده و به عنوان یک نظام ارزشیابی مدون، علمی و نهادینه برای ارزیابی دانشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار گیرند. این پژوهش با هدف تدوین شاخص‌های سنجش کارآیی درونی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام گردیده است. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، ابتدا کلیه شاخص‌های عملکردی براساس بررسی متون استخراج و طبقه‌بندی گردید. سپس براساس مطالعات طراحی آموزشی و با استفاده از مدل تعریف نظری و با نظرخواهی از میزگرد متخصصین، پرسشنامه‌ای به صورت چک‌لیست، شامل 8 حوزه و 152 شاخص تهیه گردید و در اختیار 50 نفر از صاحب‌نظران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، که به صورت هدفمند برگزیده شده بودند، قرار گرفت. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS به صورت درصد در جداول توزیع فراوانی محاسبه گردید. نتایج: کلیه 152 شاخص در 8 حوزه تدوین شده از نظر صاحب‌نظران، که دارای 4 ملاک اصلی یک شاخص، یعنی، قابلیت برنامه‌ریزی، ارزیابی، اندازه‌گیری و ارتقای کیفیت بودند، در سطح مطلوب ارزیابی شده و برای سنجش کارآیی درونی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و اعتباربخشی مناسب تشخیص داده شدند. نتیجه‌گیری: شاخص‌های سنجش کارآیی درونی دانشگاه‌ها، معرفی شده در این مطالعه، مطابق با شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور می‌تواند به عنوان یک ابزار برای مقایسه وضعیت مطلوب نسبت به وضعیت موجود، علاوه بر ارزشیابی و اعتباربخشی، برنامه‌ریزان را در جهت ارتقای کیفیت آموزشی یاری رساند.
متن کامل [PDF 276 kb]   (6663 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/2/4 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education