Yousefi A R, Yarmohammadian M, Dadman M. Internal Efficiency Evaluation Indicators In Universities Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :409-421
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-700-fa.html
، dadman@nm.mui.ac.ir
چکیده: (26377 مشاهده)
مقدمه: شاخصهای کارآیی درونی در آموزش عالی قادر خواهند بود با سنجش تعامل درون دادها، فرایندها و بروندادها، کیفیتها را در قالب کمّیها نشان داده و به عنوان یک نظام ارزشیابی مدون، علمی و نهادینه برای ارزیابی دانشگاههای کشور مورد استفاده قرار گیرند. این پژوهش با هدف تدوین شاخصهای سنجش کارآیی درونی دانشگاههای علوم پزشکی انجام گردیده است. روشها: در این مطالعه توصیفی، ابتدا کلیه شاخصهای عملکردی براساس بررسی متون استخراج و طبقهبندی گردید. سپس براساس مطالعات طراحی آموزشی و با استفاده از مدل تعریف نظری و با نظرخواهی از میزگرد متخصصین، پرسشنامهای به صورت چکلیست، شامل 8 حوزه و 152 شاخص تهیه گردید و در اختیار 50 نفر از صاحبنظران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، که به صورت هدفمند برگزیده شده بودند، قرار گرفت. دادهها با نرمافزار SPSS به صورت درصد در جداول توزیع فراوانی محاسبه گردید. نتایج: کلیه 152 شاخص در 8 حوزه تدوین شده از نظر صاحبنظران، که دارای 4 ملاک اصلی یک شاخص، یعنی، قابلیت برنامهریزی، ارزیابی، اندازهگیری و ارتقای کیفیت بودند، در سطح مطلوب ارزیابی شده و برای سنجش کارآیی درونی در دانشگاههای علوم پزشکی و اعتباربخشی مناسب تشخیص داده شدند. نتیجهگیری: شاخصهای سنجش کارآیی درونی دانشگاهها، معرفی شده در این مطالعه، مطابق با شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور میتواند به عنوان یک ابزار برای مقایسه وضعیت مطلوب نسبت به وضعیت موجود، علاوه بر ارزشیابی و اعتباربخشی، برنامهریزان را در جهت ارتقای کیفیت آموزشی یاری رساند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/2/4 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول