Zahedi M, Amirmaleki Tabrizi H. Medical Education Effectiveness From The Viewpoints Of Medical Students Of Tehran University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :289-298
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-698-fa.html
زاهدی محمد، امیرملکی تبریزی هما. اثربخشی آموزش پزشکی از دیدگاه دانشجویان دوره دکترای پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :289-298
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-698-fa.html
، smzahedi@yahoo.com
چکیده: (23156 مشاهده)
مقدمه: مطالعه و تجدید نظر در برنامه درسی، فعالیتهای تدریس و تعامل در آموزش، به منظور ارتقای سطح اثربخشی آموزش از ضرورت برخوردار است. هدف این مطالعه، بررسی میزان اثربخشی آموزش دوره دکترای پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دید گاه دانشجویان این دوره بود. روشها: این پژوهشی به روش پیمایشی روی دانشجویان سال پنجم پزشکی شاغل به تحصیل در نیمسال اول سال تحصیلی 85-1384 به عنوان جامعه آماری انجام گردید. 162 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامهای با 74 سؤال با استفاده از مدل مکدونالد در سه قسمت: برنامه درسی، ساماندهی فعالیتهای تدریس و تعامل در آموزش طراحی و بکار گرفته شد. پرسشنامهها از طریق حضور در بیمارستانهای آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران توزیع گردید. دادههای جمعآوری شده از طریق نرمافزار SPSS و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات حاصل از نظرات دانشجویان در مورد اثربخشی برنامه درسی، فعالیتهای تدریس و تعامل در آموزش به ترتیب عبارت بود از 34/0±35/2، 35/0±5/2، 35/0±46/2 که در مورد اول کمتر از میانگین نظری و در مورد دوم و سوم برابر با میانگین نظری بود. نتیجهگیری: کمتر بودن میانگین به دست آمده درباره برنامه درسی از میانگین نظری (5/2) نشاندهنده لزوم تجدید نظر در برنامه درسی دوره دکترای پزشکی عمومی میباشد. میانگین تعامل در آموزش و فعالیتهای تدریس، لزوم بهبود انواع تعامل و ارتقای مهارتهای اساتید را طلب میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/2/4 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول