Zamanzadeh V, Abdollahzadeh F, Lotfi M, Aghazadeh A. Assessing Clinical Education Fields From The Viewpoints Of Nursing And Midwifery Instructors In Tabriz University Of Medical Sciences, 2006. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :299-307
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-695-fa.html
زمانزاده وحید، عبداله زاده فرحناز، لطفی مژگان، آقازاده احمد. ارزیابی عرصههای آموزش بالینی از دیدگاه مربیان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1385. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :299-307
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-695-fa.html
، mojgan.lotfi@yahoo.com
چکیده: (21137 مشاهده)
مقدمه: ارتقای کیفیت آموزش بالینی مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود عرصههای آموزش بالینی، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است. هدف از این مطالعه، ارزیابی عرصههای آموزش بالینی دانشکده پرستاری و مامایی از دیدگاه مدرسان این دانشکده بود. روشها: این بررسی، توصیفی از وضعیت موجود در عرصههای آموزش بالینی است که در نیمسال دوم سال تحصیلی 84-83 در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز انجام گرفت. جامعه پژوهش مدرسان بالینی دانشکده پرستاری بودند که به روش سرشماری در طی 4 جلسهای که با اعضای گروههای مختلف داخلی و جراحی، مامایی، کودکان، بهداشت و روانپرستاری گذاشته شد، انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای مشتمل بر دو بخش: مشخصات دموگرافیک مدرسان بالینی، و ویژگیهای عرصه آموزش بالینی که شامل 5 قسمت ویژگیهای برنامه مدون آموزش در عرصه، عرصههای یادگیری مناسب، شیوه آموزش، شیوه ارزیابی امتحان و سایر شاخصها بود. نتایج: مدرسان بالینی گروههای آموزشی کودکان (2/54 درصد)، داخلی- جراحی (8/43 درصد)، گروه مامایی (6/61 درصد) و گروه بهداشت و روانپرستاری (5/57 درصد) را خوب و عالی ارزیابی کردند. عرصههای آموزش بالینی از نظر «برنامه مدون» با 9/74 درصد خوب و عالی توصیف شد. اهداف درس در اولین روز کار بالینی و آموزش، و ارائه منابع یادگیری مطابق با منابع اعلام شده از طرف وزارت متبوع، از نقاط قوت مربوط به این بعد بودند. جایگاه مناسب دانشجویان و اساتید پرستاری در عرصه و همچنین کمرنگ بودن نقش گروه آموزشی در مدیریت عرصه آموزشی از نقاط ضعف مربوط به این بعد بود. نتیجهگیری: گرچه برخی از ابعاد عرصههای آموزش بالینی خوب و عالی است، اما تقویت جنبههای مثبت و اصلاح نقائص میتواند گامی مؤثر در راستای ارتقای کیفیت آموزش بالینی باشد و با ارزیابیهای مکرر عرصههای بالینی و مقایسه وضعیت موجود با وضعیت قبل و یا بعد نقاط ضعف و قوت مؤثر در آموزش بالینی شناسایی گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/2/3 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول