Rahmani A, Mohajjelaghdam A, Fathi Azar E, Roshangar F. The Effect Of Adapted Model Of Mastery Learning On Cognitive And Practical Learning Of Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :277-267
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-693-fa.html
رحمانی آزاد، محجل اقدم علیرضا، فتحی آذر اسکندر، روشنگر فریبرز. تأثیر الگوی تعدیل شده تسلطآموزی بر یادگیری شناختی و عملکردی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :277-267
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-693-fa.html
، azadrahmanims@yahoo.com
چکیده: (21846 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی مؤثر نیازمند استفاده از روشهای آموزشی میباشد که توانایی ایجاد سطح مناسبی از دانش و عملکرد را در دانشجویان داشته باشند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر الگوی تعدیل شده تسلطآموزی بر یادگیری شناختی و عملکردی دانشجویان پرستاری بود. روشها: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی پیشآزمون- پسآزمون، 52 دانشجوی پرستاری با روش سرشماری انتخاب و در گروههای 4 تا 5 نفره، به صورت تصادفی به 6 گروه شاهد و 6 گروه تجربی تقسیم شدند. پس از اجرای پیشآزمونهای شناختی و عملکردی، دانشجویان گروههای شاهد با روش سنتی و دانشجویان گروههای تجربی با الگوی تعدیل شده تسلطآموزی، به مدت 12 روز تحت آموزش بالینی قرار گرفتند. در نهایت، پسآزمونها گرفته شد. برای جمعآوری دادهها یک آزمون پیشرفت تحصیلی و چهار چکلیست طرح گردید. نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای ویلکاکسون و من- ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: آموزش بالینی با دو روش سنتی و الگوی تعدیل شده تسلطآموزی در ارتقای یادگیری شناختی و عملکردی دانشجویان مؤثر بود. در مقایسه اختلاف میانگینهای پیشآزمون و پسآزمون یادگیری شناختی و عملکردی دو گروه، اختلاف میانگین یادگیری شناختی و عملکردی گروه تجربی در تمامی موارد از گروه شاهد بیشتر بود. نتیجهگیری: تأثیر الگوی تعدیل شده تسلطآموزی در یادگیری شناختی و عملکردی دانشجویان پرستاری بیشتر از روش سنتی آموزش بالینی است. بنابراین، پیشنهاد میگردد که از این روش در آموزش بالینی بیشتر استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/2/3 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول