Kebriaei A, Roudbari M. Quality Gap in Educational Services at Zahedan University of Medical Sciences: Students Viewpoints about Current and Optimal Condition. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (1) :53-61
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-69-fa.html
کبریایی علی، رودباری مسعود. شکاف کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: دیدگاه دانشجویان از وضعیت موجود و مطلوب. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (1) :53-61
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-69-fa.html
چکیده: (17887 مشاهده)
مقدمه br> تعیین شکاف کیفیت خدمت، و در پی آن اتخاذ استراتژیهایی برای رفع یا کاهش شکاف، اولین گام اساسی در تدوین برنامههای ارتقای کیفیت، محسوب میشود. این مطالعه، با هدف ارزیابی شکاف کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد.روشها br> در مطالعهای توصیفی- مقطعی در سال 1383، 386 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با روش طبقهای تصادفی انتخاب شدند. گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه پایا و روا صورت گرفت. پرسشنامه، شکاف کیفیت را در پنج بُعد خدمت اندازهگیری مینمود. دادهها با نرمافزار SPSS و به کمک آمارههای توصیفی و آزمونهای ویلکاکسون و فریدمن ، تجزیه و تحلیل شد. br>نتایج br> در مورد کیفیت کلی خدمات آموزشی ارائه شده، اکثریت دانشجویان(6/81 درصد) قائل به وجود شکاف منفی کیفیت بودند. از میان ابعاد پنجگانه خدمت، بُعد پاسخگویی دارای بیشترین میانگین شکاف (1.04±1.73-) و بعد اطمینان دارای کمترین میانگین شکاف کیفیت (0.99±1.10-) بودند. تفاوت شکاف مشاهده شده بین ابعاد پنجگانه خدمت با یکدیگر معنیدار بود.نتیجهگیری. از نظر اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان، در هر پنج بعد خدمات آموزشی شکاف منفی کیفیت وجود داشت. پیشنهاد میشود برای کاهش این شکافها، کارگاههای آموزش نحوه خدمت به مشتریان و برقراری ارتباط با آنان و نیز کارگاههایی در جهت افزایش مهارتهای فنی کارکنان برگزار شود، و برای بهبود وضعیت ظاهری، فضاها و امکانات آموزشی، منابع بیشتری تخصیص یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1384/3/25 | انتشار الکترونیک: 1384/3/25