Heshmati Nabavi F, Memarian R, Vanaki Z. Clinical Supervision System: A Method For Improving Educational Performance Of Nursing Personnel. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :257-266
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-689-fa.html
، memarian_2004@hotmail.com
چکیده: (24983 مشاهده)
مقدمه: به کار بردن شیوههای نظارتی که به ابعاد آموزشی نظارت توجه دارد، میتواند موجب افزایش اثربخشی فعالیتهای آموزشی پرسنل پرستاری، بویژه آموزش به بیمار گردد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر اجرای سیستم نظارت بالینی بر اثربخشی عملکرد آموزشی پرستاران بود. روشها: این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی از نوع مقایسه گروههای ایستا است که در آن گروه مقایسه و آزمون با یک پسآزمون با هم مقایسه شدند. نمونههای این مطالعه را 72 بیمار در دو گروه مجزای یکسانسازی شده تشکیل داد. سیستم نظارت بالینی در 3 مرحله و در 3 بخش از بیمارستان ثامن الائمه (ع) شهر مشهد و به مدت 6 ماه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات زمینهای بیماران، پرسشنامه رضایتمندی بیماران از عملکرد آموزشی پرستاران و مقیاس درجهبندی آگاهی و عملکرد خودمراقبتی بیماران بود. جمعآوری اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه و مشاهده صورت گرفت. برای تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج: میانگین امتیاز آگاهی و عملکرد خودمراقبتی بیماران بر مبنای 100، 6/30 در گروه مقایسه و 1/57 در گروه آزمون و میانگین امتیاز رضایتمندی بیماران از عملکرد آموزشی پرستاران بر مبنای 24، 6/19 در گروه مقایسه و 9/20 در گروه آزمون بود بطوری که آزمون t مستقل بین دو گروه اختلاف معنیداری نشان داد. نتیجهگیری: اجرای سیستم نظارت بالینی از طریق فرایند مشاهده، بازخورد، بحث و بررسی میتواند دانش و مهارتهای حرفهای پرستاران را در زمینه آموزش به بیمار توسعه دهد. بنابراین، این روش نظارتی میتواند به عنوان یک الگوی آموزش ضمن خدمت اثربخش در نظر گرفته شود. تحقیقات بیشتری برای بررسی تأثیر این الگو بر سایر جنبههای عملکرد پرستاران مورد نیاز است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/12/25 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول