دوره 7، شماره 2 - ( 12-1386 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 208-201 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eslamipour F, Heidari K, Asgari I. Dental Students' Competencies in Community Dentistry Course. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :201-208
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-685-fa.html
اسلامی پور فائزه، حیدری کمال، عسگری ایمانه. توانمندی‌های دانشجویان دندان‌پزشکی در برنامه درسی دندان‌پزشکی جامعه‌نگر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :201-208

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-685-fa.html


، eslamipour@dnt.mui.ac.ir
چکیده:   (17187 مشاهده)
مقدمه: دانش‌آموختگان رشته دندان‌پزشکی باید در زمینه‌های مختلف دندان‌پزشکی جامعه‌نگر مانند آموزش سلامت، نیازسنجی و برنامه‌ریزی و سیاستگذاری صحیح برای سلامت توانمند باشند. هدف از این مطالعه، ارزیابی تأثیر برنامه درسی دندان‌پزشکی جامعه‌نگر دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان در توانمندسازی دانشجویان دندان‌پزشکی در حیطه‌های جامعه‌نگری از طریق روش خودپایشی بود. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی به صورت مقایسه پیش‌آزمون و پس‌آزمون و مقایسه با گروه کنترل صورت گرفته است. روش نمونه‌گیری، سرشماری بود. تعداد 50 نفر دانشجوی گروه آزمایش قبل و بعد از گذراندن دوره دندان‌پزشکی جامعه‌نگر و 40 دانشجوی گروه مقایسه که دوره دندان‌پزشکی جامعه‌نگر را نگذرانده بودند، در هنگام دانش‌آموختگی، مورد مطالعه قرار گرفتند. روش جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای بود که به روش خودایفا توسط دانشجویان تکمیل می‌گردید. پرسشنامه، توانمندی دانشجویان را در شش حیطه تعیین شده در رتبه‌های غیر قابل قبول تا عالی ارزیابی می‌نمود. نتایج توسط آزمون‌های Pair t-test، و t-test درنرم‌افزار SPSS آنالیز گردید. نتایج: تفاوت بین نمره توانمندی‌های دانشجویان در هر شش حیطه تعیین شده در گروه آزمایش قبل و بعد از گذراندن دوره معنی‌دار بود. با مقایسه نمره گروه آزمایش و گروه شاهد، فقط در حیطه‌ای که مربوط به توانایی در انجام خدمات دندان‌پزشکی پیشگیری بود، تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد ولی در بقیه حیطه‌ها تفاوت معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: برنامه درسی دندان‌پزشکی جامعه‌نگر در توانمندسازی دانشجویان در حیطه‌های جامعه‌نگری موفق بوده است و برای بهینه شدن این نتایج، پیشنهاد می‌گردد زمان و امکانات بیشتری برای مباحث نیازسنجی و برنامه‌ریزی تخصیص داده شود.
متن کامل [PDF 219 kb]   (3020 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/12/25 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education