دوره 7، شماره 2 - ( 12-1386 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 360-353 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kouhestani H, Baghcheghi N. Medication Calculation Skills in Nursing Students of Arak University of Medical Sciences in 2007. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :353-360
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-684-fa.html
کوهستانی حمیدرضا، باغچقی نیره. مهارت محاسبات دارویی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1386. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :353-360

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-684-fa.html


، hamidnbkb@yahoo.com
چکیده:   (15846 مشاهده)
مقدمه: محاسبات دارویی صحیح یک مهارت حیاتی پرستار برای تجویز صحیح داروها است. با این حال، در بسیاری از تحقیقات، توانایی محاسبات دارویی دانشجویان پرستاری به عنوان یک مشکل مطرح شده است. هدف از این تحقیق، بررسی توانایی مهارت محاسبات دارویی در یگ گروه از دانشجویان پرستاری ‌بود. روش‌ها: در این پژوهش مقطعی- توصیفی، 76 نفر از دانشجویان پرستاری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای مشتمل بر سه بخش: اطلاعات دموگرافیک، نظر دانشجویان در مورد علاقه و توانایی خود در محاسبات دارویی و 20 سؤال پیرامون محاسبات دارویی بود که پس از گردآوری آنها، با آزمون‌های آماری t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی در نرم‌افزار SPSS تحلیل شد. نتایج: از نظر اکثر دانشجویان، انجام دادن محاسبات دارویی آسان (78/65 درصد) و مورد علاقه ایشان (26/55 درصد) بود و در انجام دادن آن مهارت کافی داشتند (15/63 درصد) در حالی که 6 نفر (89/7 درصد) از دانشجویان به تمامی 20 سؤال پاسخ صحیح دادند و 33 نفر (42/43 درصد) از دانشجویان به 75 درصد از سؤالات پاسخ صحیح دادند. میانگین امتیاز دانشجویان 2/6±9/14 بود. بین ترم تحصیلی و علاقه داشتن به محاسبات دارویی با نتایج آزمون رابطه معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: با آن که محاسبات دارویی یکی از مهارت‌های ضروری برای پرستاران است، با این حال، تعداد کمی از شرکت‌کنندکان به همه سؤالات پاسخ صحیح داده بودند. این موضوع بیانگر نیاز و اهمیت کنترل و یادآوری کردن محاسبات دارویی در آموزش دانشجویان پرستاری است.
متن کامل [PDF 242 kb]   (5243 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه |
دریافت: 1386/12/25 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education