Alavi M, Abedi H. Nursing Students' Experiences and Perceptions of Effective Instructor in Clinical Education. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :325-334
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-683-fa.html
، m_alavi@nm.mui.ac.ir
چکیده: (25634 مشاهده)
مقدمه: برنامه آموزش بر بالین با هدف ارتقای سطح آموزش پرستاری طراحی گردیده و فرایند آموزش و یادگیری آن معطوف به دانشجو میباشد. با این همه، کمتر توجهی به بازخورد دانشجویان پرستاری در این راستا شده است. مطالعه حاضر در بر گیرنده تجارب شخصی و بازخورد دانشجویان پرستاری از نقش مربیان خود در برنامه آموزش بر بالین بوده و هدف از آن تبیین مفهوم «مربی اثربخش» در آموزش بالینی است.
روشها: با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف، 12 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که حداقل یک دوره آموزش بالینی را سپری کرده بودند، انتخاب و با رویکرد پدیدهشناسی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه عمیق استفاده شد. اطلاعات خام با روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. صحت و استحکام مطالعه از طریق توجه به چهار محور ارزش واقعی، کاربردی بودن، تداوم، و مبتنی بر واقعیت بودن حاصل شد.
نتایج: متن مصاحبههای استخراج شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و کدهای مفهومی از آن استخراج و سپس کدها به هشت مفهوم اصلی شامل: حضور، مربی در نقش ارزشیاب، مربی به عنوان برقرارکننده ارتباط، مربی در نقش ارائهدهنده تجارب، عامل ایجاد انگیزش، مربی به عنوان ناظر، مربی به عنوان ناظم و مربی به عنوان حامی دستهبندی شدند.
نتیجهگیری: شرکتکنندگان در این مطالعه در فرایند رشد حرفهای خود، نقش کلیدی مربی را در ایجاد محیط کار مناسب یا سالم مورد تأکید قرار دادند. این افراد اذعان دارند که مربی میتواند با ارائه اطلاعات جدید، حمایت همه جانبه دانشجویان و نیز اعمال کنترل بر عملکرد آنها در یادگیری بالینی، نقش مؤثر و سازنده ایفا کند. شرکتکنندگان در مطالعه ضمن تجربه درجاتی از وابستگی، ضرورت وجود یک محیط امن برای فراهمساختن فرصتهای یادگیری برای دانشجو و ایفای نقش مؤثر توسط مربی برای دروندادهای متناسب با نیازهای دانشجویان پرستاری را مورد تأکید قرار دادند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/12/25 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول