دوره 7، شماره 2 - ( 12-1386 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 247-237 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jaffari Golestan N, Vanaki Z, Memarian R. Organizing “Nursing Mentors Committee”: An Effective Strategy For Improving Novice Nurses’ Clinical Competency. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :237-247
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-680-fa.html
جعفری گلستان نسرین، ونکی زهره، معماریان ربابه. راهکاری اثربخش برای ارتقای صلاحیت بالینی پرستاران تازه‌کار: سازمان‌دهی کمیته رایزنان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :237-247

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-680-fa.html


، Vanaki_z@modares.ac.ir
چکیده:   (18056 مشاهده)
مقدمه: یکی از عمده مشکلات محیط‌های بالینی، پرستاران تازه‌کار و کم تجربه‌ای هستند که مدیران از سطح صلاحیت آنان بی‌اطلاعند. بنابراین، بکارگیری استراتژی نوین «سازمان‌دهی کمیته رایزنان پرستاری» توسط مدیران در زمینه ارتقای صلاحیت بالینی و آشناسازی آنان می‌تواند به عنوان راهکاری قابل تأمل مورد بررسی قرار گیرد. روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی با طراحی دو گروهی بوده که در سال 1384 در یکی از بیمارستان شهر تهران به سنجش صلاحیت بالینی 5 پرستار تازه‌کار بر روی 72 بیمار بستری در بخش‌های داخلی و جراحی در دو گروه آزمون و شاهد به صورت قبل و بعد پرداخته است. داده‌ها به وسیله چک‌لیست‌های مشاهده‌ای که در سه حیطه صلاحیت ارتباطی، صلاحیت شناختی و صلاحیت روان- حرکتی تهیه شده بودند، به روش دو سو کور گردآوری شدند. تعداد بیماران بستری در بخش‌های داخلی- جراحی، در گروه مورد 32 و در گروه شاهد 40 نفر بود که در دو مرحله قبل و بعد از مداخله، در هر گروه با یکدیگر همسان بودند. اختصاص پرستاران تازه‌کار به بخش‌ها و به دو گروه مورد و شاهد کاملاً تصادفی بوده است. برنامه آماری SPSS برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج: صلاحیت بالینی پرستاران تازه‌کار در سه حیطه در دو گروه افزایش یافته بود. آزمون آماری t زوجی در هر گروه این بهبود را نشان داد. آزمون t مستقل نیز نشان داد تفاوت میانگین‌ها در گروه مورد بیشتر از گروه شاهد است. صلاحیت بالینی پرستاران تازه‌کار در هر دو گروه قبل از مداخله در سطح ابتدایی و بعد از سه ماه، در گروه مورد که در معیت رایزنان پرستاری و نظارت کمیته مزبور بوده‌اند، از سطح ابتدایی به سطح پیشرفته ارتقا یافت. نتیجه‌گیری: «سازمان‌دهی کمیته رایزنان پرستاری» برای آشناسازی پرستاران تازه‌کار که به کسب صلاحیت بالینی در حیطه‌های مختلف و در زمان کم نیاز دارند، راهکار اثربخشی برای مدیران پرستاری است.
متن کامل [PDF 260 kb]   (6881 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/12/14 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education