Valizadeh L, Fathi Azar E, Zamanzadeh V. The Relationship Between Learning Characteristics And Academic Achievement In Nursing And Midwifery Students. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :443-450
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-679-fa.html
، valizadehl@tbzmed.ac.ir
چکیده: (32098 مشاهده)
مقدمه: یکی از دلایل شکست یا افت تحصیلی در دانشجویان، عدم توجه به مؤلفههای اثرگذار در یادگیری است. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط ویژگیهای یادگیری شامل شیوه مطالعه، منبع کنترل و مؤلفههای یادگیری خودنظمدادهشده که موضوعات قابل تغییر در خصوص یادگیری هستند، با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی بود. روشها: در این مطالعه همبستگی، کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی (62 نفر) دارای معدل 17 و بیشتر (پیشرفت تحصیلی بالا) یا معدل 14و کمتر (پیشرفت تحصیلی پایین) در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز سال تحصیلی 85-84 به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای «سبکهای یادگیری کلب»، «شیوههای مطالعه کرمی»، «مرکز کنترل جولیان راتر» و «راهبردهای انگیزشی برای یادگیری» جمعآوری و با آمار توصیفی و آزمون رگرسیون لوجستیک در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: آنالیز رگرسیون لوجستیک نشان داد منبع کنترل با 008/0=P) و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری با 032/0=P، با پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنیدار آماری دارد. نتیجهگیری: منبع کنترل و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، به عنوان عوامل تبیینکننده پیشرفت تحصیلی دانشجویان شناخته شد. با توجه به نتایج مطالعه حاضر، راهکارهایی چون دوره فشرده کارگاه یا سمینار در خصوص «نظریه اسناد در ارتباط با یادگیری و آموزش» و «راهبردهای انگیزشی برای یادگیری» در سال اول دوره تحصیلی برای اعتلای یادگیری فراگیران پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1386/12/14 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول