دوره 7، شماره 2 - ( 12-1386 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 256-249 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassan Zahraei R, Atash Sokhan G, Salehi S, Ehsanpour S, Hassanzadeh A. Comparing The Factors Related To The Effective Clinical Teaching From Faculty Members' And Students' Points Of View. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :249-256
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-678-fa.html
حسن زهرائی روشنک، آتش سخن گیتی، صالحی شایسته، احسانپور سهیلا، حسن زاده اکبر. مقایسه عوامل مرتبط با آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه مدرسان و دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :249-256

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-678-fa.html


، hasanzahraie@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (22472 مشاهده)
مقدمه: در فرایند آموزش، تدریس و یادگیری به هم وابسته هستند. بنابراین، اثربخشی باید از هر دو دیدگاه دانشجو و مدرس بررسی گردد تا بتوان از طریق نزدیک کردن دیدگاه‌ها، به آموزش بهتری دست یافت. این پژوهش با هدف تعیین و مقایسه عوامل مرتبط با آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه مدرسان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش، مدرسان و دانشجویان سال آخر بودند. محیط پژوهش را دفاتر کار مدرسان، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل می‌داد. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف از 53 عضو هیأت علمی و 118 دانشجو صورت گرفت. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه محقق‌ساخته شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و عوامل مرتبط با آموزش بالینی شامل پنج حیطه کلی خصوصیات فردی فراگیر، مدرس بالین، محیط بالین، برنامه‌ریزی آموزشی و ارزشیابی بالینی بود. سؤالات هر حیطه بر مبنای مقیاس رتبه‌بندی پنج نقطه‌ای امتیازبندی گردید. پرسشنامه‌ها بدون نام در قالب پاکت‌های بدون نام، با مراجعه به نمونه‌های پژوهش توزیع، و پس از یک هفته جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم افزار SPSS صورت گرفت. نتایج: میانگین نمرات در حیطه‌های عوامل مرتبط با خصوصیات فردی فراگیر، مدرس بالین، محیط بالین، برنامه‌ریزی آموزشی، بیش از 4 و تنها درحیطه ارزشیابی بالینی میانگین نمره 81/0±95/3 از نمره کل پنج بود. نتایج آزمون t برای چهار حیطه پیش‌گفت به ترتیب 46/0، 45/0، 53/0، 39/1 و برای حیطه ارزشیابی 38/0 بود که تفاوت معنی‌دار آماری نداشتند. نتیجه‌گیری: با توجه به نزدیک بودن اهمیت این عوامل از دیدگاه دانشجویان و مدرسان، بکارگیری مجموع این عوامل توسط مدرسان و دست‌اندرکاران آموزش بالینی در جهت ارتقای کیفیت آموزش توصیه می‌گردد.
متن کامل [PDF 219 kb]   (3555 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری |
دریافت: 1386/12/13 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education