، vali@med.mui.ac.ir
چکیده: (15562 مشاهده)
مقدمه: قصهگویی یکی از روشهای آموزشی است که میتواند بدون اینکه سن مخاطب، موضوع آموزشی یا سطح یادگیری کاربرد آنها را محدود سازد، بکار رود. هدف این مطالعه مقایسه تأثیر قصهگویی و سخنرانی در انتقال مفاهیم پیچیده علم پزشکی بود.
روشها: مطالعه نیمه تجربی به صورت دو گروهی پس از آموزش در سال 1384 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. دو گروه 43 نفری از دانشجویان پزشکی در مقطع کارآموزی بالینی که مشغول گذراندن بخش پوست بودند، انتخاب شدند و به هر گروه سه مفهوم یکسان از علم پزشکی با روشهای قصهگویی یا سخنرانی ساده آموزش داده شد. سپس از هر دو گروه آزمون به عمل آمد و نتایج کسب شده با آزمون آماری t مستقل در نرمافزار SPSS مورد مقایسه قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمره کل کسب شده در گروه آموزش دیده با روش سخنرانی ساده 36/4±94/8 و در گروه آموزش دیده با روش قصه گویی 47/3±84/14 از نمره کل 20 و تفاوت بین دو گروه از نظر آماری معنیدار بود.
نتیجهگیری: اثر قصهگویی در افزایش دانش دانشجویان دوره بالینی بیشتر از سخنرانی معمولی بود. بنابراین، توصیه میشود از این روش برای آموزش بیماریهای نادر و ژنتیک استفاده شود.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1386/7/25 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول