Saberian M, Hajiaghajani S, Ghafari P, Ghorbani R. Students’ Viewpoint about Class Culture in Semnan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :143-148
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-638-fa.html
صابریان معصومه، حاجی آقاجانی سعید، غفاری پروین، قربانی راهب. فرهنگ کلاسی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :143-148
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-638-fa.html
، saberian_ma@yahoo.com
چکیده: (15861 مشاهده)
مقدمه: شناخت ادراکات و احساسات دانشجویان نسبت به فرهنگ و روابط اعضای کلاس برای برنامهریزی، و ایجاد تغییرات مثبت، حائز اهمیت است. این تحقیق با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان در مورد فرهنگ کلاسی موجود در دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام گردید.
روشها: طی یک مطالعه توصیفی، دیدگاه 269 نفر از دانشجویان سال آخر مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه فرهنگ کلاسی استفان رابینز (Stephen P Robins)، شامل 8 سؤال در مورد فرهنگ کلاسی و با مقیاس لیکرت 5 نقطهای بود. دادهها با نرمافزار SPSS پردازش و از توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار، و برای تعیین ارتباط بین متغیرها، از آزمونهای مجذور کای استفاده گردید.
نتایج: اکثر دانشجویان (6/63 درصد) به فرهنگ کلاسی دانشگاه امتیاز بینابینی (29-20) دادند. پنجاه و یک درصد دانشجویان پزشکی فرهنگ کلاسی را باز با امتیاز 30 و بالاتر، و بیشتر دانشجویان کاردانی و کارشناسی فرهنگ کلاسی را بینابینی دانستند. دانشجویان برخورد همکلاسیها و اساتید را دوستانه و حمایتی ندانسته و بیان داشتند که اساتید انتظاراتشان را به روشنی بیان نکرده، آنها را به چالش و سؤال کردن و یادگیری تشویق نمینمایند. ارتباط معنیدار بین فرهنگ کلاسی و دانشکده و مقطع تحصیلی مشاهده گردید.
نتیجهگیری: از نظر اکثر دانشجویان کارشناسی ارشد و پزشکی عمومی، فرهنگ کلاسی دانشگاه، باز، گرم و حمایتی، و در مورد سایر رشتهها بیانگر فرهنگ بینابینی بود. تعامل و ارتباط بیشتر اساتید با دانشجویان و بکارگیری روشهای دانشجو- محور پیشنهاد میشود که میتواند منجر به برقراری ارتباط بیشتر بین استاد و دانشجو و دانشجویان با یکدیگر و ایجاد فرهنگ باز و صمیمی گردد.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1386/7/24 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول