دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 142-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M A, Dejkam M, Mirlashari J. Correlation Between Academic Achievement And Self–Esteem In Rehabilitation Students In Tehran University Of Social Welfare & Rehabilitation. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :137-142
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-637-fa.html
حسینی محمدعلی، دژکام محمود، میرلاشاری ژیلا. همبستگی عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان توان‌بخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :137-142

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-637-fa.html


، mahmaimy@uswr.ac.ir
چکیده:   (25769 مشاهده)
مقدمه: شناخت عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی و مانع از افت می‌گردد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پاره‌ای از مطالعات بیانگر ارتباط مستقیم بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی است لیکن بعضی از صاحب نظران رابطه مستقیم این دو را مورد تردید قرار داده‌اند. این تحقیق با هدف تعیین همبستگی عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران انجام شده است. روش‌ها: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی توان‌بخشی در رشته‌های کار- درمانی، فیزیوتراپی و گفتار- درمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران (88 نفر) شرکت داشتند. عزت نفس دانشجویان با آزمون 58 گزینه‌ای کوپر اسمیت اندازه‌گیری و رابطه آن با نمرات پایان ترم دانشجویان بررسی گردید. نتایج: ضریب همبستگی پیرسون رابطه معنی‌داری را بین عزت نفس و وضعیت تحصیلی دانشجویان توان‌بخشی نشان داد (36/0r=)، ولی پیشرفت تحصیلی با رشته و ترم تحصیلی و جنسیت و وضعیت تأهل و محل زندگی ارتباط نداشت. نتیجه‌گیری: افرادی که دارای عزت نفس بالاتر بودند، نسبت به افراد دارای عزت نفس پایین، از وضعیت تحصیلی مطلوب‌تری برخوردارند. بنابراین، احتمالاً می‌توان برای پیشبرد وضعیت تحصیلی می‌توان از روش‌های تقویت عزت نفس بهره برد.
واژه‌های کلیدی: عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، دانشجو
متن کامل [PDF 192 kb]   (11397 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه |
دریافت: 1386/7/24 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education