دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 136-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirshahzadeh N, Tootoonchi M. The Quality of Books, Questions and Teaching Method of Self-Learning in Continuing Medical Education: The Viewpoints of Self-learning Program's Participants in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :129-136
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-636-fa.html
میرشاهزاده ناهیدالسادات، توتونچی مینا. کیفیت کتاب‌ها و سؤالات و شیوه آموزشی خودآموزی در آموزش مداوم: نظرات شرکت‌کنندگان در خودآموزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :129-136

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-636-fa.html


، n_mirshahzade@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (17078 مشاهده)
مقدمه: خودآموزی روشی مناسب برای آموزش مداوم حرف پزشکی بوده و در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور ارزشیابی روش نوین خودآموزی برای مشمولین آموزش مداوم، این مطالعه با هدف تعیین نظرات شرکت‌کنندگان در برنامه‌های خودآموزی در زمینه کیفیت کتاب‌ها و سؤالات و شیوه آموزشی خودآموزی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش‌ها: در مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی، از بین پزشکان شرکت‌کننده در برنامه خودآموزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 84-1383، تعداد 3712 نفر با روش سرشماری انتخاب شدند. روش جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای شامل مشخصات دموگرافیک و سی و نه گزینه برای بررسی نظرات شرکت‌کنندگان در مورد شیوه خودآموزی، کیفیت کتب و سؤالات بود که هنگام ثبت نام همراه کتاب خودآموز توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و به صورت توزیع فراوانی و میانگین و انحراف معیار آزمون‌های t و ANOVA و رگرسیون خطی انجام گرفت. نتایج: میانگین امتیاز نظرات شرکت‌کنندگان در مورد شیوه آموزشی خودآموزی 39/0±96/3، در مورد کیفیت کتاب‌ها 35/0±80/3 و در مورد کیفیت سؤالات 56/0±74/3 از کل نمره 5 بود. میانگین امتیازات کسب شده از نظر شرکت‌کنندگان مسن‌تر بطور معنی‌داری بالاتر بود. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه بیانگر کیفیت خوب شیوه خودآموزی، کتب ارائه شده و طراحی سؤالات بود و پزشکان نسبت به این شیوه آموزشی نظر مساعدی داشتند. پیشنهاد می‌گردد این شیوه آموزشی در سایر دانشگاه‌ها نیز بکار رود.
متن کامل [PDF 251 kb]   (3086 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/24 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education