Abedi H A, Alavi M. The Experiences of Health Care Team and Elderly In-Patients about Concept of “Elderly Patients’ Education” in a Hospital Affiliated to Isfahan Unifersity of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :93-100
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-631-fa.html
عابدی حیدرعلی، علوی موسی. تجارب تیم مراقبت و بیماران سالمند از مفهوم آموزش بیماران سالمند بستری در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :93-100
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-631-fa.html
، abedi@nm.mui.ac.ir
چکیده: (19801 مشاهده)
مقدمه: با پیش رفتن جهان بسوی سالمندی، مراقبت از سالمندان یکی از مهمترین و پر چالشترین ابعاد فعالیت سیستم مراقبتی- درمانی است. این مطالعه به منظور توصیف نیازهای آموزشی سالمندان بستری در واحدهای مراقبتی حاد بر پایه تجارب واقعی تیم درمان و بیماران سالمند بستری انجام شد.
روشها: در این پژوهش از رویکرد پدیدهشناسی استفاده شده است. شرکتکنندگان از میان کارکنان درمانی و سالمندان بستری در یکی از بیمارستانهای آموزشی اصفهان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونهگیری به روش مبتنی بر هدف متشکل از 8 پرستار و 4 بیمار سالمند و 2 پزشک انجام گرفت و دادهها با مصاحبه عمیق با شرکتکنندگان جمعآوری شدند. روش تجزیه و تحلیل کلایزی راهنمای فعالیتهای ضروری پژوهشگران در این مطالعه بود.
نتایج: پس از تجزیه و تحلیل متن مصاحبههای استخراج شده، کدهای مفهومی از آن استخراج و سپس کدها به مفاهیم اصلی و زیرمفهومهای مربوطه دستهبندی شدند که شامل: تعامل با ابزارها و عملکردها، خودآگاهی بیمارستانی، پویایی جسمی، مدیریت مخاطرات، انضباط درمانی و مراقبت قابل دستیابی بودند.
نتیجهگیری: مفاهیم آموزش در بیماران سالمند بستری حیطه وسیعی را شامل میگردد. ارائه اطلاعات کافی و به موقع به بیماران سالمند بستری در مورد برایندها و رفتارهای مورد انتظار و نیز وضعیت جسمانی و نحوه مراقبت و کمک گرفتن در موقعیتهای دشوار، بطور وسیعی همکاری بیماران را در زمینه مراقبت و درمان ارتقا میبخشد. با کسب آگاهی و آموزش پرسنل پرستاری و پزشکی میتوان به هدف «ارائه مراقبت جامع» به بیماران سالمند و نیز «کیفیت مراقبتهای پرستاری» نزدیک شد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/23 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول