Zaeimipour Kermanshahi M, Vanaki Z, Hajizadeh E. Learning Groups in Training Programs for Nurse Managers: A Method to Enhance Nursing and Leadership Capabilities. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :69-77
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-628-fa.html
زعیمیپور کرمانشاهی مریم، ونکی زهره، حاجیزاده ابراهیم. گروههای یادگیری در برنامه آموزش مدیران پرستاری: روشی برای بهبود توانمندی پرستاران و رهبری مدیران پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :69-77
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-628-fa.html
، E-mail: zaeimi1347@yahoo.com
چکیده: (18212 مشاهده)
مقدمه: بکارگیری مهارتهای مدیریتی میتواند عملکرد پرسنل را هدایت کند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش مدیران پرستاری با روش گروههای یادگیری بر سبکهای رهبری مدیران از دیدگاه خودشان و پرسنل و نیز توانمندسازی پرستاران انجام شده است.
روشها: پژوهشی پیشتجربی یک گروهی به صورت قبل و بعد از آموزش در سال 1383 در یک بیمارستان آموزشی منتخب شهر تهران انجام گرفت. نمونه پژوهش کلیه پرستاران (111 نفر) و مدیران پرستاری (20 نفر) در همان بیمارستان بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه رهبری (Leader Behavior Descriptive Questionnaire-LBDQ) و پرسشنامه توانمندی محیط کار (Worker place Empowerment) بود که قبل و یک ماه پس از اجرای برنامه آموزش تکمیل گردیدند. برنامه آموزشی به صورت گروههای یادگیری به صورت بحث و مناظره در مورد رفتارهای مدیران در موقعیتهای مدیریتی رایج همان بیمارستان بود. دادهها با نرمافزار SPSS به صورت آمار توصیفی و با آزمونهای مک نمار و t زوج تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: مقایسه سبک رهبری مدیران از دیدگاه خودشان قبل و بعد از مداخله تفاوت معنیداری نشان نداد. اما مقایسه سبک رهبری مدیران از دیدگاه پرسنل پرستاری قبل و بعد از مداخله و همچنین میانگین توانمندی پرستاران قبل و بعد از مداخله تفاوت معنیداری داشت.
نتیجهگیری: برنامه آموزش مدیران پرستاری با هدف ارتقای دانش کاربردی مدیریتی با روش آموزش به صورت گروههای یادگیری منجربه تغییر رفتارهای آنان شد و این تغییر توسط پرستاران درک و سبب افزایش توانمندی آنان گردید. بنابراین، این گونه آموزشها توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/23 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول