Rahmani A, Mohajjel Aghdam A, Fathi Azar E, Abdullahzadeh F. Comparing the Effects of Concept Mapping and Integration Method on Nursing Students' Learning in Nursing Process Course in Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :41-49
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-624-fa.html
رحمانی آزاد، محجلاقدم علیرضا، فتحیآذر اسکندر، عبداللهزاده فرحناز. مقایسه تأثیر آموزش بر مبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی بر یادگیری درس فرایند پرستاری دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :41-49
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-624-fa.html
، E-mail: azadrahmanims@yahoo.com
چکیده: (26139 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پرستاری برای تجزیه و تحلیل مشکلات بیماران و ایجاد طرح مراقبتی مناسب، نیازمند یادگیری عمیق و معنیدار هستند، بنابراین، بهتر است در آموزش این دانشجویان از روشهای آموزشی که توانایی ایجاد این سطح از یادگیری را دارند، استفاده شود. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش بر مبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی در یادگیری درس فرایند پرستاری دانشجویان پرستاری انجام گرفت.
روشها: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی قبل و بعد از آموزش، 45 دانشجوی ترم دوم پرستاری با روش نمونهگیری آسان انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی تقسیم شدند. پس از اجرای پیشآزمون، دانشجویان گروههای شاهد و تجربی به مدت ده جلسه و در طول دو ماه به ترتیب تحت آموزش با روش آموزش تلفیقی و روش نقشه مفهومی قرار گرفتند و سپس پس آزمون اجرا شد. برای جمعآوری دادهها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی متشکل از دو قسمت استفاده گردید که حیطههای دانش و یادگیری معنیدار یا حیطه شناختی دانشجویان را در زمینه درس فرایند پرستاری مورد ارزشیابی قرار میداد. نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS و با آزمونهای مجذور کای و t با نمونههای زوج و مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج: هر دو روش آموزشی در ارتقای دانش و یادگیری معنیدار دانشجویان مؤثر بودهاند. ولی این اختلاف میانگینها قبل و بعد از آموزش دو گروه تنها در بعد یادگیری معنیدار از نظر آماری اختلاف معنیدار داشت.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر نقشه مفهومی در یادگیری معنیدار دانشجویان، توصیه میگردد در مواردی که نیاز به یادگیری عمیق و سطح بالا از مطالب درسی وجود دارد از این روش آموزشی استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/22 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول