Hosseininasab D, Abdullahzadeh F, Feizullahzadeh H. The Effect of Computer Assisted Instruction and Demonstration on Learning Vital Signs Measurement in Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :23-30
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-622-fa.html
حسینی نسب داود، عبداله زاده فرحناز، فیض اله زاده حسین. تأثیر آموزش به کمک رایانه و نمایش علمی بر میزان یادگیری اندازهگیری علایم حیاتی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳۸۶; ۷ (۱) :۲۳-۳۰
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-۱-۶۲۲-fa.html
، E-mail: hossien13541354@yahoo.com
چکیده: (۱۷۸۳۲ مشاهده)
مقدمه: آموزش به کمک رایانه بطور وسیع در آموزش پرستاری و علوم پزشکی استفاده میشود. هدف از این مطالعه، تعیین مقایسهای تأثیر آموزش به کمک رایانه و نمایش علمی بر یادگیری اندازهگیری علایم حیاتی در دانشجویان پرستاری بود.
روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، تمامی دانشجویان سال اول پرستاری در دانشکده پرستاری تبریز (30 نفر) در پیشآزمون دانش اندازهگیری علایم حیاتی شرکت کردند و بر اساس نمرات پیشآزمون بطور تصادفی در گروه تجربی (15 نفر) و شاهد (15 نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی روش اندازهگیری علایم حیاتی را در سه جلسه دو ساعته با فاصله یک هفته بین هر دو جلسه به شیوه آموزش به کمک رایانه آموزش دیدند و گروه شاهد همین محتوا را در همان مدت و در شرایط تقریباً مساوی به شیوه نمایش علمی آموزش دیدند. در جلسه چهارم تمامی دانشجویان هر دو گروه در پسآزمون دانش که سؤالات آن همان سؤالات پیشآزمون بود، شرکت کردند. برای مقایسه نمرات دانش از آزمونهای ناپارامتریک من ویتنی و ویلکاکسون در نرمافزار SPSS استفاده شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات پیشآزمون و پسآزمون برای گروه تجربی به ترتیب برابر با 3/4±8/19 و 03/3±73/34 و برای گروه شاهد برابر با 8/5±22 و 97/4±73/33 بود. هرچند دانشجویان هر دو گروه در نمـرات دانش پسآزمون نسبت بـه پیش آزمـون بطـور معنـیداری پیشـرفت داشتند، اما در نمرات دانش پسآزمون در بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: آموزش به کمک رایانه به عنوان یک روش مستقل آمـوزشـی، موجب پیشرفت یادگیری در حیطه شناختی معادل با شیوه نمایش علمی در دانشجویان پرستاری میشود. بنابراین، برای غنیتر کردن برنامههای آموزش پرستاری میتوان از آموزش به کمک رایانه استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/22 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول