Adibi P, Alizadeh R. The Effects of Clinical Rounds on Patients in Internal Wards of Hospitals Affiliated to Isfahan University of Medical Sciences: The Viewpoints of Clinical Care Team. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :15-22
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-621-fa.html
ادیبی پیمان، علیزاده رضا. تأثیر راند بالینی بر بیماران بخشهای داخلی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: دیدگاه تیم مراقبت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :15-22
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-621-fa.html
، E-mail: adibi@med.mui.ac.ir
چکیده: (19272 مشاهده)
مقدمه: راند بالینی به عنوان یکی از روشهای آموزش بالینی، میتواند سبب بروز احساس نامطلوب در بیماران شود و تیم درمانی میتوانند این مشکلات را گزارش نمایند. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیر راندهای بالینی بر بیمار از دیدگاه تیم ارائهدهنده خدمات درمانی است.
روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1385 بر روی 150 نفر از کادر درمانی و تیم مراقبت، شامل کارآموزان، کارورزان و پرستاران بخشهای داخلی بیمارستانهای آموزشی اصفهان که به صورت آسان انتخاب شده بودند انجام گرفت. پرسشنامهای که شامل مشخصات دموگرافیک و نظرات تیم مراقبتی در مورد شیوه برگزاری راند، سیاهه اتفاقات تجربه شده توسط بیمار، و نظرات کادر درمانی در مورد احساس بیماران به روند راند بالینی بود، به صورت خودایفا توزیع شد. دادهها با نرمافزار SPSS به صورت توزیع فراوانی پاسخها، میانگین و انحراف استاندارد تجزیه و تحلیل و مقایسهها با ANOVA انجام شد.
نتایج: تیم درمانی معتقد بودند که بیشترین رضایت بیماران از انجام اعمال توسط کارورز و دستیار، دقت و پیگیری در کارهای درمانی، نتیجه کلی بستری، و طول مدت ویزیت بود. کمترین رضایت بیماران از تعداد افراد معاینهکننده، طول مدت تماس بیمار با پزشک اصلی، توضیح در مورد بیماری و نظرخواهی از بیمار در تصمیمات طبی بود.
نتیجهگیری: به نظر تیم مراقبتی، نحوه فعلی انجام راند بالینی میتواند سبب بروز نارضایتی در بیماران شود و آثار نامطلوبی داشته باشد. بازنگری و اصلاح روند کنونی راند بالینی میتواند این فرایند را بهبود بخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/22 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول