دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 14-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amouzegar H, Haghighat M, Kadivar M R, Gholami M. Evaluation of Medical Clerkship Training in Pediatric Department of Shiraz University of Medical Sciences Based on Students' Logbooks. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :7-14
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-620-fa.html
آموزگار حمید، حقیقت محمود، کدیور محمدرحیم، غلامی مریم. وضعیت آموزش عملی کارآموزان پزشکی گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شیراز براساس یادداشت‌های روزانه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :7-14

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-620-fa.html


، E-mail: amozgah@sums.ac.ir
چکیده:   (18048 مشاهده)
مقدمه: استفاده از یادداشت‌های روزانه در بخش‌های مختلف پزشکی، کمک زیادی به بررسی وضعیت آموزشی و برنامه‌ریزی پزشکی می‌نماید به منظور شناسایی وضعیت آموزشی کارآموزان گروه اطفال این مطالعه با هدف تعیین وضعیت آموزشی و کار عملی کارآموزان گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شیراز براساس یادداشت‌های روزانه انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، یادداشت‌های روزانه دانشجویان پزشکی یک دوره کارآموزی اطفال طی سه ماه 1384 که توسط 45 دانشجو تکمیل و ارائه گردیده بود مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. کارآموزان بخش اطفال در یک دفترچه، لیستی از بیماریها و رویه‌ها (Procedures) را دریافت و بر حسب مواجهه با آن، موارد را به صورت مشاهده آن در کلاس صبحگاهی و یا نقش داشتن در درمان بیماری، گزارش می‌نمودند. میانگین فراوانی مشاهدات موارد آموزشی هر بخش با نرم‌افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: در بخش‌های درمانگاه اطفال، اتفاقات نوزادان، اتفاقات اطفال و بخش عمومی اطفال، بطور متوسط 73/60 درصد بیماری‌های لیست شده در یادداشت‌های روزانه توسط دانشجویان مشاهده گردید و در بخش‌های فوق تخصصی 16/18 درصد بیماری‌ها توسط دانشجویان مشاهده شد. حدود 59 درصد از کلیه رویه‌ها توسط هر دانشجو انجام گرفته بود. نتیجه‌گیری: یادداشت‌های روزانه روشی مناسب برای ارزشیابی وضعیت آموزشی است و می‌تواند تجربیات کسب شده دوره آموزشی را مشخص و نقصانهای موارد یادگیری را روشن نماید. در این مطالعه تفاوت عمده‌ای بین آشنایی دانشجویان با سرفصل‌های آموزشی در بخش‌های فوق تخصصی و بخش‌های تخصصی و عمومی وجود داشت که لازمست به آن توجه شود. بکارگیری این شیوه برای ارزشیابی وضعیت آموزشی دانشجویان پزشکی توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 200 kb]   (2946 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/22 | پذیرش: 1386/3/25 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education