XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahrabadi E, Zeinaddiny meymand Z, Kamyabi M, Hajipour Abaie N. Development and Application of the Components of the Lifelong Learning Concept in General Medical Curricula: A Delphi Study. Iranian Journal of Medical Education 2025; 25 :41-52
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5860-fa.html
شهرآبادی عفت، زین الدینی میمند زهرا، کامیابی میترا، حاجی پور عبایی نجمه. توسعه و کاربست مؤلفه‌های مفهوم یادگیری مادام‌العمر در برنامه‌های درسی دوره پزشکی عمومی: مطالعه دلفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1404; 25 () :41-52

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5860-fa.html


گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، zeinaddiny@gmail.com
چکیده:   (71 مشاهده)

مقدمه: یادگیری مادام­العمر، فرآیندی پویا و مستمر است که پزشکان را برای سازگاری با تغییرات سریع علوم پزشکی و ارتقای کیفیت مراقبت­های بالینی توانمند می­سازد. با وجود چالش‌هایی که در تبیین و تفسیر مفهوم یادگیری مادام­العمر وجود دارد، این مطالعه با هدف شناسایی مؤلفه­های توسعه و کاربست مفهوم یادگیری مادام­العمر در برنامه­های درسی دوره پزشکی عمومی انجام گردید.

روش‌ها: پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی (کیفی-کمّی) انجام شد. شرکت‌کنندگان شامل 15 نفر از متخصصان آموزش پزشکی، برنامه‌ریزی درسی و مدرسان رشته پزشکی از دانشگاه­های علوم پزشکی رفسنجان، کرمان و اصفهان و پیام نور اصفهان در سال 1403 بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. داده­ها با پرسش‌نامه بسته و باز پاسخ با روش دلفی جمع­آوری و با آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین، دامنه بین‌چارکی و نسبت توافق با معیار 75% به اجماع رسید.

نتایج: یافته­ها نشان داد که تعداد 17 مؤلفه با توافق 75% و بالاتر به اجماع رسید. مؤلفه­ها شامل یادگیری خودراهبر، یادگیری خودتنظیمی، پزشکی مبتنی بر شواهد، یادگیری چگونه آموختن، توجه و استفاده از فرصت­های یادگیری، کنجکاوی و داشتن ذهن فعال، فرآیند یادگیری مستمر، درگیر شدن در تلاش‌های علمی-عملی و تکاملی، ترجمان دانش، آمادگی پذیرش و ارزش­گذاری از ایده­های جدید، پویایی ذاتی یادگیری و دانستن، ارتقاء مهارت­های حرفه­ای و مسؤولیت­پذیری، همکاری بین­رشته­ای، رضایت مستمر فردی و شغلی، رشد فردی، داشتن ذهنیت برای موفقیت و خودکارآمدی بود.

نتیجه‌گیری: مؤلفه­های شناسایی شده برای توسعه و کاربست مفهوم یادگیری مادام­العمر، دامنه­ای گسترده دارد. این مفاهیم می­تواند زمینه­ای برای بهبود برنامه­ریزی درسی و تربیت پزشکانی با شایستگی­های متناسب با نیازهای جامعه مورد توجه قرار گیرد.

متن کامل [PDF 520 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مداوم
دریافت: 1403/12/24 | پذیرش: 1404/3/31 | انتشار: 1404/3/10 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education