Mohammadzadeh Z. An Innovative Group Self-Directed, Problem-Based Learning Method And Its Assessment In Master Of Public Health (M.P.H) Program. Iranian Journal of Medical Education 2000; 1 (1) :49-55
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-586-fa.html
چکیده: (42019 مشاهده)
مقدمه. با عنایت به ضرورت درگیری فعال دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی با مطالب درسی، به منظور تعمیق هرچه بیشتر یادگیری آنان، روش آموزش با رویکرد مبتنی بر مسأله در درس اپیدمیولوژی دوره عالی بهداشت MPH طراحی و نتایج آن مورد ارزشیابی واقع شد. روشها. در این آزمایش یک گروهی، با توجیه دانشجویان نسبت به اهداف دوره، برای تحقق هدفهای درس 14، مسألهای طراحی گردید که دانشجویان در قالب گروههای کوچک سه نفری برای حل مسأله تقسیم و به همکاری فعال پرداختند و نتایج کار آنها در کلاس عرضه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در پایان روش آموزشی بکار گرفته شده، نظریات دانشجویان در هفت حیطه ازطریق 19 سؤال بسته پاسخ با مقیاس پنج درجه لیکرت و دو سؤال باز پاسخ مورد ارزشیابی قرار گرفت. یافتهها. مشاهدات طول دوره حاکی از استقبال شرکتکنندگان از روش جدید یاددهی – یادگیری و انجام به موقع تکالیف بود و یافتههای نظرسنجی نشان داد که در 7 حیطه مورد سنجش، معدل نمرات از 97/3 تا 3/4 از 5 متغیر بود. میانگین و انحراف معیار نمره رضایتمندی از روش آموزش 2/1±18 از 20 بود. بحث. مشابه تحقیقات انجام شده به وسیله سایرین، این روش یاددهی – یادگیری با محوریت دانشجو، با استقبال فراگیران مواجه شد. مشاهدات مدرس در طول نیمسال و یافتههای ارزشیابی انجام گرفته حاکی از موفقیتآمیز بودن روش بود. لذا توصیه میشود روش فوقالذکر در آموزش دروس مشابه در دورههای تحصیلات تکمیلی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/3/21 | پذیرش: 1379/3/26 | انتشار: 1379/3/26 | انتشار الکترونیک: 1379/3/26