گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. ، sadoughi.psy@gmail.com
چکیده: (18 مشاهده)
مقدمه: شکوفایی بهعنوان شاخصی کلیدی در ارزیابی سلامت روانی و عملکرد بهینه دانشجویان علوم پزشکی، نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزش و عملکرد حرفهای آنان دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیشبینیکنندگی معنای زندگی، پایداری و خودکنترلی در تحقق شکوفایی دانشجویان علوم پزشکی بود.
روشها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1403 بود. تعداد 291 نفر به شیوه تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند و به پرسشنامههای شکوفایی، معنای زندگی، پایداری و خودکنترلی و سؤالات دموگرافیک پاسخ دادند و دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به کمک نرمافزار SPSS نسخه 24 تحلیل شد.
نتایج: نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که معنای زندگی (001/0p<، ۳۰/0=ß)، پایداری (0۰1/0p<، ۲۵/0=ß) و خودکنترلی (0۰1/0p<، ۱۹/0=ß) بهطور مثبت و معنادار شکوفایی دانشجویان را پیشبینی میکنند. این سه عامل در مجموع توانستند ۱/۲۹ درصد از واریانس شکوفایی دانشجویان را تبیین کنند.
نتیجهگیری: تقویت معنای زندگی و ویژگی پایداری و خودکنترلی دانشجویان میتواند مسیر شکوفایی و بهزیستی آنان را تسهیل نماید. سیاستگذاران حوزه نظام آموزش پزشکی، مشاوران و کارگزاران فرهنگی اجتماعی میتوانند در تقویت این سه عامل نقش مؤثری داشته و بسترساز رشد شکوفایی هرچه بیشتر دانشجویان علوم پزشکی باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1403/11/11 | پذیرش: 1403/12/20 | انتشار: 1404/3/10 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول