Dadgostarnia M, Vafamehr V. Assessment of training needs of students' clinical skills prior to entering the clinical course and Impact of preliminary courses of training clinical skills on students. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (1) :52-63
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5836-fa.html
دادگسترنیا محمد، وفامهر وجیهه. نیازهای آموزشی دانشجویان در زمینه مهارتهای بالینی قبل از ورود به دوره بالینی و اثربخشی برگزاری دوره مقدماتی آموزش مهارتهای بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (1) :52-63
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5836-fa.html
دوره مقدمات پزشکی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، vafamehr.v@gmail.com
چکیده: (275 مشاهده)
مقدمه: در دهههای اخیر، آموزش پزشکی رویکرد جدیدی به آموزش مقدماتی مهارتهای بالینی و تجارب بالینی زودهنگام داشته است. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی دانشجویان قبل از ورود به دوره بالینی و اثربخشی برگزاری دوره مقدماتی آموزش مهارتهای بالینی طراحی گردید.
روشها: این مطالعه مداخلهای به صورت یک گروهی پیشآزمون-پسآزمون بود که بر روی تمامی دانشجویانی(180نفر) که دورهی مقدمات پزشکی بالینی را در سال ۱۳۹۰ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به پایان رسانده بودند انجام شد. مطالعه در دو فاز انجام گرفت: الف) فاز نیاز سنجی که با استفاده از جستجوی وسیع متون، تهیه و تکمیل پرسشنامه توسط دانشجویان انجام شد. ب) فاز طراحی، اجرا و ارزشیابی، پس از مشخص شدن لیست مهارتهای مورد نیاز، کارگاههای مهارت آموزی بر اساس نیازهای تعیین شده طراحی و اجرا شد. به منظور بررسی تأثیر کارگاهها یک آزمون چندگزینهای به صورت قبل و بعد از هر کارگاه برگزار گردید. همچنین با استفاده از پرسشنامه خودارزیابی محقق ساخته، میزان راحتی گزارش شده دانشجویان در برخورد با شرایط نیازمند به انجام مهارتهای بالینی موردنظر، قبل و پس از شرکت در کارگاهها، بررسی گردید. نتایج با استفاده از آزمون T و MC nemar تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: نیازسنجی نشان داد که بیشترین ضرورت از نظر دانشجویان سال سوم، آشنایی با پاراکلینیکهای شایع، برخورد اولیه با اورژانسهای مهم، مهارتهای احیا و Imaging است. در تمامی کارگاهها به تفکیک، میانگین نمره دانشجویان در آزمون چندگزینه ای در پسآزمون به طور معناداری بالاتر از پیشآزمون بود. همچنین در خودارزیابی احساس راحتی، در همه گویههای مرتبط با مهارتهای آموزش داده شده، به تفکیک هر کارگاه، افزایش در آمادگی گزارش شده دانشجویان وجود داشت که در ۱۵ مورد اختلافها معنادار (05/0p<) بود.
نتیجهگیری: نتایج گویای تأثیر کارگاههای مهارت آموزی در افزایش دانش و آمادگی گزارش شده دانشجویان برای قرارگیری در شرایط انجام مهارتهای بالینی بود. با بهرهگیری از نتایج این مطالعه و مطالعات مشابه، میتوان برنامههای مهارتآموزی مقدماتی بالینی در برنامه آموزش پزشکی را برنامهریزی کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1403/10/10 | پذیرش: 1393/1/26 | انتشار: 1393/1/26 | انتشار الکترونیک: 1393/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول