Salehi S, Shahneh M. Administrative and Clinical Supervision from the Viewpoints of the Faculty Members of Iran’s Medical Universities. Iranian Journal of Medical Education 2002; 2 (1) :37-43
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-58-fa.html
صالحی شایسته، شهنه منیژه. دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد نظارت اداری و بالینی در برخی دانشگاه های علوم پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳۸۱; ۲ (۱) :۳۷-۴۳
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-۱-۵۸-fa.html
چکیده: (۱۸۵۹۲ مشاهده)
مقدمه یکی از مهمترین فعالیتهای مدیریت و رهبری در سازمانهای آموزشی، نظارت بر عملکرد مدرسان میباشد. نظارت به دو صورت اداری و بالینی میتواند صورت پذیرد، نظارت اداری بطور معمول و از طریق اداری انجام میشود و نظارت بالینی با استفاده از نگرش روابط انسانی و بر اساس کمک به رشد حرفهای مدرس و بهبود کیفیت یادگیری دانشجویان رخ میدهد، این مطالعه به منظور مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمیدانشگاههای علوم پزشکی در مورد تاثیر نظارت اداری و بالینی در فرایند تدریس - یادگیری انجام گرفته است.روشها دراین پژوهش توصیفی تحلیلی، دیدگاه 135 نفر از اعضای هیات علمیدانشگاههای علوم پزشکی همدان، شهید بهشتی و اصفهان که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شده بودند، از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با نرمافزار SPSS با روش آماری توصیفی و تحلیلی با آزمون ویلکاکسون (Wilcoxon) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج میانگین امتیازات مربوط به دیدگاه پاسخدهندگان در مورد تأثیر نظارت بالینی بر بهبود کیفیت تدریس - یادگیری بیشتر از میانگین امتیازات مربوط به نظارت اداری بوده و همچنین پاسخدهندگان، کاربرد نظارت بالینی با مراحل پیشنهاد شده توسط پژوهشگر را در بهبود کیفیت تدریس - یادگیری بسیار مفید ارزیابی نمودند.بحث کاربرد نظارت بالینی میتواند از طریق توسعه و رشد مهارتهای تدریس مدرسان به بهبود کیفیت یادگیری دانشجویان کمک نماید و از این طریق، کارآیی نظام آموزشی افزایش یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1381/3/25 | انتشار الکترونیک: 1381/3/25