Shayanmanesh M, Salmani F. Investigating the Relationship Between Research Self-Efficacy and Job Satisfaction Components Among Faculty Members of
Islamic Azad University, Najaf Abad Branch. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :169-176
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5786-fa.html
شایان منش مرضیه، سلمانی فاطمه. بررسی ارتباط خودکارآمدی پژوهشی با مؤلفههای رضایت شغلی
اعضای هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24
() :169-176
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5786-fa.html
مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان، ایران. ، mz_shayanmanesh@yahoo.com
چکیده: (137 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر انجام تحقیق در اعضای هیأتعلمی، باورهای آنها نسبت به تواناییهایشان در این زمینه است. با توجه به اینکه رضایت شغلی بهعنوان یک شاخص مهم و مؤثر در ارزیابی کیفیت آموزش و پژوهش محسوب میشود، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط خودکارآمدی پژوهشی با رضایت شغلی اعضای هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد انجام شده است.
روشها: در این مطالعه توصیفی همبستگی ۱۸۰ نفر از اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی نجف آباد در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ شرکت نمودند. دادهها از طریق دو پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا و پرسشنامه خودکارآمدی پژوهش فیلیبس و راسل بهصورت آنلاین جمعآوری شد سپس با استفاده از نرمافزار آماری SPSS ورژن ۲۰ و با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون) تحلیل شد.
نتایج: در این مطالعه خودکارآمدی پژوهشی نمونههای تحت مطالعه با میانگین ۹۹/۵۶±۴۶/۱۹۷ در سطح مطلوب و رضایت شغلی آنها با میانگین ۳۶/۱۰±۰۸/۵۸ در محدوده خیلی خوب قرار داشت. مؤلفههای مربوط به توانمندیهای خودکارآمدی پژوهشی در سطح مطلوب بود. مؤلفههای رضایت شغلی به جز نظام پرداخت، در محدوده خیلی خوب قرار داشت. بین خودکارآمدی پژوهشی با رضایت شغلی و مؤلفههای مربوط به آن از جمله نوع شغل (رابطه مستقیم و در حد متوسط) و سبک رهبری (رابطه مستقیم و در حد ضعیف) همبستگی معناداری مشاهده شد (۰۵/۰>p). اما بین خودکارآمدی پژوهشی و نظام پرداخت، فرصت پیشرفت، جو سازمانی و شرایط فیزیکی همبستگی معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: با توجه به ارتباط مثبت بین خودکارآمدی پژوهشی با رضایت شغلی در اعضای هیأتعلمی، پیشنهاد میگردد بهمنظور افزایش خودکارآمدی پژوهشی، مدیران دانشگاه با برگزاری کارگاههای مرتبط با پژوهش اقدامی موثر در جهت افزایش انگیزه پژوهش کارآمد در اساتید بردارند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1403/5/7 | پذیرش: 1403/8/15 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول