XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noshad S, Fadavi M S, Saadat M. Presenting a Model of Professional Empowerment of Managers by Systems Dynamics Approach in Higher Education. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :63-74
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5779-fa.html
نوشاد سعید، فدوی محبوبه سادات، سعادت محسن. مدل پارادایمی توانمندسازی حرفه‌ای مدیران با رویکرد پویایی سیستم‎ها در آموزش عالی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24 () :63-74

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5779-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، mahboube.fadavi@gmail.com
چکیده:   (284 مشاهده)
مقدمه: با توجه به شرایط متغیر، پویا و پیچیده دانشگاهها در عصر حاضر، به‌نظر میرسد توفیق موسسات و مدیران آموزشعالی جهت توانمندسازی حرفه­ای،  به کیفیت و چگونگی برنامهریزی، تدوین و اجرای طرحهای متناسب با شرایط درونی و محیطی دانشگاه بستگی دارد. از این روی رویکرد پویایی سیستمها به‌دلیل انعطافپذیری و هماهنگ بودن با نظام آموزشعالی میتواند ابزار مفیدی برای بهینهسازی نظام آموزشعالی باشد. این پژوهش با هدف ارائه الگوی توانمندسازی حرفهای مدیران با رویکر پویایی سیستمها در آموزشعالی انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا در زمره تحقیقات آمیخته در دو فاز کیفی-کیفی بوده که در فاز اول  از روش نظریه برخاسته از دادهها  با رویکرد استراوس و کوربین و در فاز دوم با توجه به ویژگی‌های کل‌گرایی و با تاکید بر تعامل بین اجزا سیستم از روش پویایی سیستم­ها، با مدل پنج مرحله‌ای استرمن استفاده شد. محیط این پژوهش دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و دانشگاه‌های آزاد اسلامی بود. مقوله‌های موثر بر توانمندسازی حرفه‌ای مدیران آموزش عالی با مشارکت 10 نفر از مدیران آموزش و با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند جستجوگردید و روابط علت و معلولی آنها از طریق برگزاری 5 جلسه مدل سازی گروهی با ذینفعان و خبرگان بدست آمد. برای مشخص کردن اعتماد و اطمینان داده‌ها از روایی محتوا و مرور خبرگان استفاده شد.
نتایج: یافتههای حاصل از شبیه‌سازی نشان داد 16 مقوله به‌عنوان علت و 31 مقوله به‌عنوان معلول که برخی از آنها در دو نقش علت و معلول قرار داشتند تعیین و با توجه به تقدم تاثیر مقوله‌ها بر یکدیگر، با استفاده از نرم‌افزار و نسیم الگوی توانمندسازی حرفهای مدیران با رویکرد پویایی سیستم‌ها در آموزشعالی ترسیم گردید.
نتیجه‌گیری: باتوجه به تعیین روابط علت و معلولی مقولههای توانمندسازی حرفهای مدیران آموزشعالی، مشخص گردید توانمندسازی حرفهای در گرو توسعه مهارتهای مدیریتی، رهبری و فردی است و مهارتهای مورد اشاره با در نظر گرفتن خلاقیت و نوآوری، محیطی انگیزاننده، شایسته‌سالاری، توسعه ارتباطات، توجه به مشکلات و رسیدگی به آنها، تطبیق شغل و شاغل با مد نظر قرار دادن تفکر جمعی و فراهم نمودن منابع مالی مورد نیاز زیر سایه سازمانی مستقل و راهبر امکان‌پذیر است.

متن کامل [PDF 888 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1403/3/26 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education