Mohmmadi S, Imani B, Karimi A, Najafivosough R. Using Two Types of Training Methods to Manage Latent Anxiety in Surgical Technology Students in The Operating Room. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :157-165
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5770-fa.html
محمدی سروه، ایمنی بهزاد، کریمی اشکان، نجفی وثوق رویا. استفاده از دو نوع روش آموزشی برای مدیریت اضطراب پنهان در دانشجویان تکنولوژی جراحی در اتاق عمل. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24
() :157-165
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5770-fa.html
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، behzadimani@yahoo.com
چکیده: (640 مشاهده)
مقدمه: رویکردهای آموزشی بهعنوان ابزارهایی برای بهبود عملکرد بالینی و همچنین کمک به مدیریت اضطراب پنهان میتواند مورد توجه قرار گیرد. این مطالعه به مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر تفکر انعکاسی و آموزش مبتنی بر شایستگی بر اضطراب پنهان دانشجویان اتاق عمل، میپردازد.
روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود که در سال 1403 انجام شد. شرکتکنندگان 50 نفر دانشجوی کارشناسی پیوسته تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و اضطراب اسپیلبرگر (Spielberger's)انجام شد. دانشجویان به روش تصادفی انتخاب شدند و به دو گروه آموزش مبتنی بر تفکر انعکاسی و آموزش مبتنی بر شایستگی تقسیم شدند و به هر گروه 25 نفر تخصیص یافت. دادهها با استفاده از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف و من ویتنی، تیتست زوجی، ویلکاکسون در نرمافزار SPSS 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج نشان داد که نمرات اضطراب پنهان قبل (585/0±32/25) و بعد از (36/2±44/24) آموزش مبتنی بر تفکر انعکاسی تفاوت آماری معنیداری نداشتند.(P> 0.5) در گروه آموزش مبتنی بر تفکر شایستگی نیز بین میانگین نمرات اضطراب پنهان قبل (54/5±44/25) و بعد از (00/2±00/24) آموزش تفاوت آماری معنیداری دیده نشد (P> 0.5). در مقایسه دو گروه آموزش مبتنی بر تفکر انعکاسی و آموزش مبتنی بر تفکر شایستگی میزان تغییراضطراب پنهان بین دو گروه به لحاظ آماری معنی دار وجود نداشت (P> 0.5).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مبتنی بر تفکر انعکاسی و آموزش مبتنی بر شایستگی بر روی میزان اضطراب پنهان دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل تأثیرگذار نیست. پیشنهاد میشود در مطالعات آینده بررسی دقیقتر عوامل مؤثر بر اضطراب پنهان، استفاده از روشهای ترکیبی آموزشی و ارزیابی بلندمدت تاثیر آنها، مورد برنامهریزی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1403/2/14 | پذیرش: 1403/7/1 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول