XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani S, Afshar L, Rezvani M. The Aims of Education in Health Higher Education Systems: A Comparative Study. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :109-121
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5765-fa.html
یزدانی شهرام، افشار لیلا، رضوانی مولود. غایت‌های تعلیم و تربیت در نظام‌های آموزش عالی سلامت: یک مطالعه تطبیقی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24 () :109-121

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5765-fa.html


دانشکده آموزش پزشکی و فناوری‌های یادگیری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، moloudrezvani@gmail.com
چکیده:   (251 مشاهده)
مقدمه: غایات تعلیم و تربیت در هر نظام  نمایانگر موجودیت آن نظام می‌باشد. از آنجا که غایات در راستای مقاصد اساسی تعلیم و تربیت هست، می‌تواند تعیین‌کننده اهداف کلی و عینی نهادها، برنامه‌های درسی یا آماده‌سازی فراگیران برای زندگی شخصی و شهروندی در نظام رسمی تعلیم و تربیت باشد. نظام تعلیم و تربیت رسمی از یک سو در فرایند اجتماعی شدن افراد نقش مهمی دارد و از طرف دیگر نمایانگر ارزش‌های حاکم بر جامعه است. بنابراین لزوم پرداختن به غایات تعلیم و تربیت، تفسیر و ترویج آن مهم می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی، تحلیل، دسته‌بندی و مقایسه غایتهای تعلیم و تربیت در نظام‌های عالی آموزش سلامت در ایران و چند کشور اسلامی منتخب انجام گردید. قابل ذکر است که ایران تنها کشوری است که نظام آموزش عالی آن از نظام آموزش عالی سلامت جداست. آنچه به‌عنوان غایت در نظام‌های آموزش عالی سایر کشورها بیان شده قابل اطلاق به نظام آموزش عالی سلامتشان نیز هست.
روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه تطبیقی از اسناد بالادستی و مقالاتی که سیاست‌های تعلیم و تربیت را بررسی کرده بودند استخراج و بر مبنای 4 گام الگوی بردی توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه تحلیل شدند جامعه آماری مورد بررسی کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه و مالزی بود.
نتایج: اطلاعات به‌دست آمده ابتدا در دو سطح فردی و اجتماعی در قالب شش حیطه غایات شناختی، روانشناختی، اخلاقی، معنوی، اجتماعی و اقتصادی طبقه‌بندی و مقایسه شده و در نهایت به‌صورت یک ماتریکس عملیاتی جهت تدوین غایات نظام تعلیم و تربیت در 6 حیطه و دو سطح فردی و اجتماعی ارائه گردید.
نتیجه‌گیری: واکاوی غایات تعلیم و تربیت سیاست‌گذاری‌های مختلف اتخاذ شده جهت پیشبرد آموزش را پیش‌روی برنامه‌ریزان قرار می‌دهد و این امکان را فراهم می‌آورد تا با بررسی نظام‌های مختلف تصمیمات موثرتری متناسب با نظام آموزشی کشور و نیازهای آن اتخاذ نمایند. پژوهش حاضر ضمن بررسی غایات نظام تعلیم و تربیت چهار کشور اسلامی، غایات و اهداف حاکم بر نظام آموزش عالی سلامت این کشورها را تبیین و طبقه‌بندی نمود.
متن کامل [PDF 1129 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مطالعات تطبيقي
دریافت: 1403/2/5 | پذیرش: 1403/4/19 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education