Zareipour M A, Mokhtari L, Saadati M. Quality Improvement in Public Health Clerkship Program: An Action Research in Khoy School of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :131-143
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5760-fa.html
زارعی پور مرادعلی، مختاری لیلا، سعادتی محمد. ارتقای کیفیت کارآموزی رشته بهداشت عمومی: مطالعه اقدامپژوهی در دانشکده علوم پزشکی خوی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24
() :131-143
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5760-fa.html
گروه آموزشی بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران. ، hcm.2020@gmail.com
چکیده: (220 مشاهده)
مقدمه: کیفیت برنامه کارآموزی در رشته بهداشت عمومی تعیینکننده سطح مهارت اندوزی دانشجویان میباشد. برگزاری با کیفیت این دورهی آموزشی با توجه به نیازهای متغیرجامعه در حوزه سلامت و همچنین رعایت استانداردهای آموزشی نیازمند اتخاذ رویکرد علمی و مستمر میباشد. هدف این مطالعه، طراحی، اجرا و ارزشیابی ارتقای کیفیت کار آموزی در عرصه رشته بهداشت عمومی در دانشکده علوم پزشکی خوی است.
روشها: مطالعه حاضر یک اقدامپژوهی میباشد که از نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1401 در دانشکده علوم پزشکی خوی شروع و تا پایان نیمسال اول سال تحصیلی 1403-1402 ادامه داشت. مدل اقدامپژوهی ارائه شده توسط سیمونز در شش مرحله تشخیص مشکل، مرحله جمعآوری اطلاعات، برنامهریزی، عمل/اجرا، ارزیابی و بازخورد بهکار برده شد. دادهها از طریق برگزاری جلسات مصاحبه انفرادی، گروهی و بحث گروهی متمرکز با ذینفعان جمعآوری گردید. تحلیل دادهها با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا صورت پذیرفت.
نتایج: براساس دیدگاه ذینفعان مختلف شرکتکننده در مطالعه، 14 مشکل مرتبط با کارآموزی شناسایی و مداخلات لازم برای رفع آنها طراحی و اجرا گردید. هدفمند شدن برنامه آموزشی دوره کارآموزی، شفاف شدن بلوپرینت آزمون و ارزشیابی کارآموزی، نظمبخشی و هماهنگی بهتر، همکاری مناسب فیلدهای آموزشی تجربیات ذینفعان مختلف از اجرای مداخلات بود. کمبود تجهیزات آموزشی در عرصههای بهداشتی مورد بود که امکان مداخله وجود نداشت.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد بهرهگیری از روش سیستماتیک در ارزیابی و برنامهریزی برای ارتقا کیفیت آموزش در عرصه کارآمد و اثربخش میباشد. علاوهبر این اتخاذ رویکرد مشارکتی در سیاستگذاری و برنامهریزی درسی، ارزیابی دانشجو و برنامههای آموزشی با توجه به دیدگاههای ذینفعان مختلف و بهرهگیری از مشارکت آنان نتایج بهتری را در بهبود کیفیت آموزش عالی به همراه دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1403/1/18 | پذیرش: 1403/4/16 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول