XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nekouei M, Torkan H. The Multiple Relationship Between Stress and Mental Disturbance with Sleep Quality and Health Anxiety Among Medical Students at Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :100-108
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5750-fa.html
نکوئی مهسا، ترکان هاجر. رابطه چندگانه استرس و آشفتگی ذهنی با کیفیت خواب و اضطراب سلامتی در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24 () :100-108

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5750-fa.html


گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، h.torkan@khuisf.ac.ir
چکیده:   (123 مشاهده)
مقدمه: سلامت روان یکی از مهم‌ترین الزامات آموزش و یادگیری است. به‌طوری‌که استرس، آشفتگی ذهنی، مشکلات خواب و اضطراب سلامتی در کلاس یکی از رایج‌ترین مشکلات آموزشی است. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت و رابطه چندگانه استرس و آشفتگی ذهنی با کیفیت خواب و اضطراب سلامتی در بین دانشجویان بود.
روش‌ها: این مطالعه مقطعی توصیفی بین 90 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روش نمونهگیری در دسترس انجام شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استرس کوهن(Cohen) و همکاران، آشفتگی ذهنی مرزک(Marczak) و همکاران، کیفیت خواب پیتزبورگ(Pittsburgh) و اضطراب سلامت سالکوسکیس(Salkovskis) استفاده شد. داده‌ها در سطح توصیفی با استفاده از شاخص‌های گرایش مرکزی و در سطح استنباطی نیز با آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که بین استرس و آشفتگی ذهنی با هر یک از متغیرهای کیفیت خواب و اضطراب سلامتی رابطه معنی‌داری وجود داشته است. تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که در حضور هر دو متغیر پیش‌بین، استرس دارای توانایی بالاتری در پیش‌بینی هر دو متغیر کیفیت خواب و اضطراب سلامتی در دانشجویان داشته است.
نتیجه‌گیری: با افزایش استرس و آشفتگی ذهنی در دانشجویان پزشکی، کیفیت خواب در آن‌ها کاهش یافته و اضطراب سلامتی در آن‌ها افزایش می‌یابد؛ لذا توصیه می­گردد که مسؤولین آموزشی به این چهار عامل دانشجویان توجه نمایند.
متن کامل [PDF 948 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1402/12/3 | پذیرش: 1403/4/24 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education