گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خوی، خوی، ایران. ، z.morad@yahoo.com
چکیده: (359 مشاهده)
استفاده از روشهای آموزشی برای توسعه مهارتهای تفکر انتقادی و تقویت آنها در دانشجویان ضروری است. یادگیری مبتنی بر سناریو یک رویکرد ساختاریافته است که روش انجام یک کار را در یک موقعیت واقعی مانند یک آینه منعکس میکند(1). آموزش مبتنی بر سناریو(Scenario-Based Training) یک روش آموزشی است که در آن دانشجو با مواجهه با موقعیتهای واقعی و محتمل در زمینهای خاص قرار میگیرند. در این روش، شرححالهای مختلف ساخته میشود که دانشجویان باید با توجه به شرایط و معیارهای مشخص، تصمیمگیری کنند و راهحلهای خود را پیشنهاد دهند(2). هدف اصلی آموزش مبتنی بر سناریو، افزایش مهارتها، ارتقاء دانش فنی و تقویت تصمیمگیری در شرایط واقعی است. با تمرین در مواجهه با سناریوهای مختلف، دانشجویان علاوه بر استفاده از دانش تئوری، توانایی پیشبینی را در موقعیتهای واقعی تقویت میکنند(3). در این روش، با استفاده از شبیهسازیها، نمایشهای تعاملی، تمرینات عملی و گاهی بازیهای نقش، شرکتکنندگان با موقعیتهای واقعی روبرو میشوند و با تصمیمگیری و عملکرد خود، پیامدهای احتمالی را تجربه میکنند و از آنها یاد میگیرند(4).
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1402/11/8 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول