XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zareipour M A. Scenario-based learning: The Lost Ring of the public health field. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :321-322
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5744-fa.html
زارعی پور مرادعلی. آموزش مبتنی بر سناریو: حلقه گمشده در رشته بهداشت عمومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :321-322

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5744-fa.html


گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خوی، خوی، ایران. ، z.morad@yahoo.com
چکیده:   (359 مشاهده)
استفاده از روش‌های آموزشی برای توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی و تقویت آنها در دانشجویان ضروری است. یادگیری مبتنی بر سناریو یک رویکرد ساختاریافته است که روش انجام یک کار را در یک موقعیت واقعی مانند یک آینه منعکس می‌کند(1). آموزش مبتنی بر سناریو(Scenario-Based Training) یک روش آموزشی است که در آن دانشجو با مواجهه با موقعیت‌های واقعی و محتمل در زمینه‌ای خاص قرار می‌گیرند. در این روش، شرح‌حال‌های مختلف ساخته می‌شود که دانشجویان باید با توجه به شرایط و معیارهای مشخص، تصمیم‌گیری کنند و راه‌حل‌های خود را پیشنهاد دهند(2). هدف اصلی آموزش مبتنی بر سناریو، افزایش مهارت‌ها، ارتقاء دانش فنی و تقویت تصمیم‌گیری در شرایط واقعی است. با تمرین در مواجهه با سناریوهای مختلف، دانشجویان علاوه بر استفاده از دانش تئوری، توانایی پیش‌بینی را در موقعیت‌های واقعی تقویت می‌کنند(3). در این روش، با استفاده از شبیه‌سازی‌ها، نمایش‌های تعاملی، تمرینات عملی و گاهی بازی‌های نقش، شرکت‌کنندگان با موقعیت‌های واقعی روبرو می‌شوند و با تصمیم‌گیری و عملکرد خود، پیامدهای احتمالی را تجربه می‌کنند و از آنها یاد می‌گیرند(4).
 
متن کامل [PDF 476 kb]   (165 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1402/11/8 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education