XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabpoor A, Vafadar Z, Shakeri D, Salimi Beni M, Motamedzadeh M, Baniyaghoobi F. Analytical-Comparative Review of Nursing Bachelor's Curriculum in Some Universities of the World. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :75-87
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5742-fa.html
عربپور علیرضا، وفادار زهره، شاکری داوود، سلیمی‌بنی ملیحه، معتمد زاده محمود، بنی‌یعقوبی فائضه. مروری تحلیلی- تطبیقی بر برنامه درسی کارشناسی پرستاری در دانشگاه‌های منتخب جهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24 () :75-87

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5742-fa.html


گروه داخلی–جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله‌، تهران، ایران. مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران. ، Zohrehvafadar@gmail.com
چکیده:   (297 مشاهده)
مقدمه: برنامه‌های درسی، قلب هر نظام آموزشی است. از این رو ضروریست به‌صورت پویا مورد بازبینی و ارتقاء قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه‌ای تطبیقی بر برنامه‌های درسی کارشناسی پرستاری در کشورهای منتخب جهان انجام شده است.
روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی-تطبیقی است و درسال 1402 با مقایسه تطبیقی محتوای برنامه‌های درسی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه‌های منتخب در امریکا، پاکستان و امارات متحده عربی و مبتنی بر الگوی بردی(Bereday) انجام گرفته است. داده‌ها با جستجو در پایگاه‌ دانشگاه‌های منتخب اخذ شده و مقایسه‌ی تطبیقی در چهار گام متوالی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه با تمرکز بر نقاط ضعف و قوت هر برنامه انجام شده است.
نتایج: علیرغم شباهت‌ عمده در برنامه درسی چهار دانشگاه، تفاوت‌ها‌ی قابل توجهی هم دیده می‌شود. در بخش واحد‌های عمومی، دروس مذهبی در ایران، دروس زبان انگلیسی در پاکستان، دروس توسعه فردی در امریکا و دروس نوآوری-کارآفرینی در امارات برجسته هستند. در دروس تخصصی، نقاط قوت برنامه‌ها شامل بالاترین تعداد واحد "پرستاری بزرگسالان" در ایران، "بهداشت جامعه"، "نظریه‌های پرستاری" و "فرهنگ سلامت و جامعه" در پاکستان، "فارماکولوژی" و "اخلاق حرفه‌ای"، "عدالت اجتماعی و عدالت در سلامت" و "پرستاری در مشکلات پیچیده سلامتی" در امریکا و واحدهای "اطلاعات سلامت" و " تنوع فرهنگی در مراقبت" در امارات بودند.
نتیجه‌گیری: در برنامه‌ی درسی پرستاری ایران، جای خالی برخی واحدهای تاثیرگذار به‌منظور هماهنگی با تغییرات جهانی در عرصه سلامت، احساس میشود. انتظار می‌رود جهت تربیت پرستارانی پاسخگو به نیازهای سلامت جامعه، محتوای برنامه‌های درسی مقطع کارشناسی ارتقاء یابد.
متن کامل [PDF 930 kb]   (132 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مطالعات تطبيقي
دریافت: 1402/11/1 | پذیرش: 1403/2/22 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education