XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramazanzade K, Ahmadi Darmian M, Farrokhfall K. An Evaluation of the Quality of Curriculum Implementation of Basic Medical Sciences from the View of Students at Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :90-99
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5737-fa.html
رمضان‌زاده خیرالنساء، احمدی درمیان محمد، فرخ فال خدیجه. ارزیابی کیفیت اجرای برنامه درسی علوم پایه پزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24 () :90-99

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5737-fa.html


گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، kfarrokhfall@yahoo.com
چکیده:   (256 مشاهده)
مقدمه: اجرای موفقیت‌آمیز یک برنامه درسی برای تربیت نیروی توانمند، حیاتی است؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی­ارزیابی­کیفیت اجرای برنامه درسی مرحله علوم پایه پزشکی از­ دیدگاه دانشجویان ­پزشکی انجام گردیده است.
روش‌ها: نوع مطالعه انجام شده توصیفیتحلیلی می‌باشد، که بر روی کلیه دانشجویان دوره علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی-بیرجند در سال 1401-1400 انجام شد. روش نمونهگیری تصادفی طبقه‌ای و حجم نمونه 183 نفر بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته ارزشیابی کیفیت برنامه درسی بر اساس مؤلفههای برنامه درسی مدل فرانسیس کلاین(Francis Klein) بود که پایایی آن در مطالعه پایلوت تایید شد. داده‌ها با استفاده از نرمافزار Prism نسخه ۹ تحلیل شد.
نتایج: طبق نتایج مشخص شد کیفیت اهداف (66/0±038/3، 43/0=p) و راهبردهای تدریس (76/0±91/2، 1/0>p)، مرحله علوم­پایه در وضعیت متوسط قرار دارد. محتوا (65/0±156/3، 01/0>p)، امکانات و تجهیزات آموزشی (74/0±18/3، 001/0>p) برنامه درسی مطلوب ارزیابی شد. اما کیفیت عناصر فعالیت­های یادگیرنده (93/0±85/2، 03/0=p)، زمان­ (84/0±62/2، 0001/0>p)، فضای ­آموزشی (81/0±88/2، 04/0=p)، گروه­های یادگیری (97/0±64/2، 0001/0>p) و ارزشیابی (67/0±83/2، 001/0>p) نامطلوب بودند. جنسیت دانشجویان تأثیری بر ارزیابی کیفیت برنامه درسی نداشته است، ولی دانشجویان با معدل­تحصیلی بالاتر، برنامه درسی را به‌طور معنی­داری مطلوب­تر ارزیابی نمودند.
نتیجه‌گیری: نتایج ارزیابی دال بر نامطلوب‌بودن برخی از مؤلفه‌های ارزشیابی، از دیدگاه دانشجویان بودند لذا ضرورت دارد، سیاست‌گذاری آموزشی در خصوص فضای آموزشی و همچنین توسعه اساتید جهت اجرای مطلوب برنامه درسی، صورت پذیرد.
متن کامل [PDF 797 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1402/10/24 | پذیرش: 1403/4/23 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education