Ramazanzade K, Ahmadi Darmian M, Farrokhfall K. An Evaluation of the Quality of Curriculum Implementation of Basic Medical Sciences from the View of Students at
Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :90-99
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5737-fa.html
رمضانزاده خیرالنساء، احمدی درمیان محمد، فرخ فال خدیجه. ارزیابی کیفیت اجرای برنامه درسی علوم پایه پزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24
() :90-99
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5737-fa.html
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، kfarrokhfall@yahoo.com
چکیده: (256 مشاهده)
مقدمه: اجرای موفقیتآمیز یک برنامه درسی برای تربیت نیروی توانمند، حیاتی است؛ لذا این مطالعه با هدف بررسیارزیابیکیفیت اجرای برنامه درسی مرحله علوم پایه پزشکی از دیدگاه دانشجویان پزشکی انجام گردیده است.
روشها: نوع مطالعه انجام شده توصیفیتحلیلی میباشد، که بر روی کلیه دانشجویان دوره علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی-بیرجند در سال 1401-1400 انجام شد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حجم نمونه 183 نفر بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته ارزشیابی کیفیت برنامه درسی بر اساس مؤلفههای برنامه درسی مدل فرانسیس کلاین(Francis Klein) بود که پایایی آن در مطالعه پایلوت تایید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار Prism نسخه ۹ تحلیل شد.
نتایج: طبق نتایج مشخص شد کیفیت اهداف (66/0±038/3، 43/0=p) و راهبردهای تدریس (76/0±91/2، 1/0>p)، مرحله علومپایه در وضعیت متوسط قرار دارد. محتوا (65/0±156/3، 01/0>p)، امکانات و تجهیزات آموزشی (74/0±18/3، 001/0>p) برنامه درسی مطلوب ارزیابی شد. اما کیفیت عناصر فعالیتهای یادگیرنده (93/0±85/2، 03/0=p)، زمان (84/0±62/2، 0001/0>p)، فضای آموزشی (81/0±88/2، 04/0=p)، گروههای یادگیری (97/0±64/2، 0001/0>p) و ارزشیابی (67/0±83/2، 001/0>p) نامطلوب بودند. جنسیت دانشجویان تأثیری بر ارزیابی کیفیت برنامه درسی نداشته است، ولی دانشجویان با معدلتحصیلی بالاتر، برنامه درسی را بهطور معنیداری مطلوبتر ارزیابی نمودند.
نتیجهگیری: نتایج ارزیابی دال بر نامطلوببودن برخی از مؤلفههای ارزشیابی، از دیدگاه دانشجویان بودند لذا ضرورت دارد، سیاستگذاری آموزشی در خصوص فضای آموزشی و همچنین توسعه اساتید جهت اجرای مطلوب برنامه درسی، صورت پذیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1402/10/24 | پذیرش: 1403/4/23 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول