XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noshad S, Fadavi M S, Saadat M. Professional Empowerment of Highr Education Managers: A Paradigmatic Model. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :306-320
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5736-fa.html
نوشاد سعید، فدوی محبوبه سادات، سعادت محسن. توانمندسازی حرفه ای مدیران آموزش عالی: ارائه یک الگوی پارادایمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :306-320

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5736-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. ، mahboube.fadavi@gmail.com
چکیده:   (429 مشاهده)
مقدمه: توانمندسازی در چند دهه اخیر به عنوان یک راهبرد کلیدی در مدیریت منابع انسانی برای ارتقای کارایی، بهره‌وری و رضایت شغلی مدیران مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به نقش محوری مدیران در پیشبرد رسالت‌های نظام آموزش عالی و تحولات شگرف و سریع در همه ابعاد و زمینه‌های علمی و عملی در جهان، به‌روزرسانی دانش و مهارت‌های مدیران آموزش عالی از اهمیتی حیاتی برخوردار است. این پژوهش با هدف ارائه یک الگوی توانمندسازی حرفه‌ای برای مدیران آموزش عالی انجام شده است.
روش‌ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا در زمره تحقیقات کیفی داده‌بنیاد (گراندد تئوری) با رویکرد اشتراوس و کوربین قرار می‌گیرد. روش نمونه‌گیری هدفمند بوده و 10 نفر از مدیران آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های آزاد اسلامی با استفاده از تکنیک گلوله برفی و بر اساس اصل اشباع نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای بررسی اعتبار و اطمینان داده‌ها از بازبینی مشارکت‌کنندگان و مرور خبرگان غیرشرکت‌کننده در پژوهش استفاده شد.
نتایج: تجزیه و تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و 180 کد باز، 50 کد محوری و 12 کد انتخابی استخراج شد. یافته‌ها در قالب یک الگوی پارادایمی شامل عوامل علی (عوامل سازمانی و فردی)، پدیده محوری، عوامل زمینه‌ای (رهبری بصیر، مدیریت استعداد و مدیریت عملکرد سازمان)، عوامل مداخله‌ای (محدودیت‌های سازمانی و فردی و عوامل مدیریتی)، راهبردها (تحول آموزشی و توانمندسازی مدیران) و پیامدها (تعالی‌گرایی و خودمدیریتی) ارائه شده‌اند.
نتیجه‌گیری: طراحی چارچوب توانمندسازی حرفه‌ای مدیران آموزش عالی در سطوح مختلف سازمان می‌تواند گامی مؤثر در جهت ارتقا و توسعه مدیران آموزش عالی در سطح کشور باشد. با اتکا به این چارچوب، مؤسسات آموزش عالی و همچنین مدیران آموزش عالی می‌توانند سریع‌تر و بدون اتلاف منابع به اهداف آموزشی و پژوهشی خود دست یابند.
متن کامل [PDF 1053 kb]   (188 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1402/10/23 | پذیرش: 1402/12/14 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education